Spin (kugiran): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 183.171.65.84 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 2001:E68:5416:732C:C027:EB86:E814:932
Baris 29:
Pada mulanya, kumpulan Spin telah ditubuhkan sejak tahun 1998 malah ia terdiri daripada 2 kategori anggota kumpulan asal sebelum dikenali serta berada di bawah naungan studio rakaman iaitu [[Fantasia Music City]].
 
Dalam pada itu, kumpulan Spin ini terdiri daripada '''[[Achik Spin|Achik]]''' selaku vokalis utama yang mengetuai kumpulan ini, '''Aidel''' ialahadalah gitaris, '''Azren''' ialah pemain drum manakala '''Ali''' sebagai pemain gitar besbass. Mereka mula dikenali pada 1998 malah lagu yang cukup popular pada masa itu ialah lagu pertama yang berjudul ''Mengusung Rindu'' ciptaan sepenuhnya oleh komposer '''Patrick Kamis''' serta mencipta album pertama yang berjudul '''[[Roda Roda Rindu]]'''.
 
Selepas pengunduran mereka pada 2001, anggota baru kumpulan Spin telah dibentuk iaitu mengekalkan '''[[Achik Spin|Achik]]''' sebagai vokalis asal manakala '''Ayie''' dijadikan gitaris baru, '''Talhar''' atau '''Tal''' sebagai pemain dramdrum serta '''Raymie''' sebagai pemain gitarbass besgitar yang baru bagi kumpulan Spin. Mereka membawa perubahan bagi kumpulan Spin yang baru seterusnya menghasilkan album ketiga Spin iaitu '''[[Spin 3 Demi]]''' yang membawa lagu seperti '''Sayangku Zarina''', '''Di Mana Janjimu Dulu''', '''Hadirlah Mustika''' serta '''Nista''' manakala album keempat bagi kumpulan ini ialah '''[[Keranamu (album)|Keranamu]]''' sebagai album terakhir bagi Spin. Pada 17 April /4/2010,[[Achik Spin]] telah meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya. Awis, adik Allahyarham telah menggantikan tempatnya. Mereka muncul semula dengan single ''Sakit Terpanah'' ciptaan Zul 2 by 2 pada tahun 2015. Mereka akan muncul dengan single baru pada tahun 2017.
 
==Ahli-ahli==
*Awis (vokalis)
*Ayie (gitaris)
*Talhar (pemain dramdrum)
*Raymie (besbass)
 
===Bekas ahli===
*Aidel (gitaris)
*Ali (besbass)
*Azren (pemain dramdrum)
*[[Achik Spin]](meninggal pada 17 April /4/2010)
 
==Album==
Baris 62:
# Memori Berkasih (Duet [[Siti Nordiana binti Alias|Siti Nordiana]])
# Lamaran Di Impian
# Gurauan Berkasih (Duet [[Siti Nordiana binti Alias|Siti Nordiana]])
# Dekat Disayang Jauh Dikenang
# Resepi Berkasih (Duet [[Siti Nordiana binti Alias|Siti Nordiana]])
# Insanku Sayang Kini Menghilang
# Tiada Beza Disisinya
Baris 78:
# Nista
# Resah Kerinduan
# Mainan Cinta (Duetduet Siti Nordiana)
 
==Kematian Achik==
Kumpulan Spin telah kehilangan Achik pada 17 April /4/2010 akibat kemalangan jalan raya di KM 14.7 Lebuhraya Kajang-Seremban. Kehilangan beliau merupakanmerupaka satu kehilangan besar buat Kumpulan Spin. Kini, tempat arwah digantikan oleh adiknya, Arwis Qarani bin Md Shari 5 tahun selepas kematiannya.
 
== Pautan luar ==
* [http://www.liriklagu.com/liriklagu_s/Spin.html kumpulan spin bertukar nama kepada real spin dan khalis adik kepada achik spin menjadi vocalist kumpulan itu dan ayie merupakan guitarist kumpulan spin menubuhkan kumpulan baharu yang bernama spacebar dan telah mengeluarkan perbagai jenis album.]
* [http://www.liriklagu.com/liriklagu_s/Spin.html Lirik lagu]
 
[[Kategori:Kumpulan rock Malaysia]]