Seberang Jaya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 1.32.118.152 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Seberang Jaya''' merupakan sebuah bandar baru berhampiran [[Butterworth]], [[Pulau Pinang]], [[Malaysia]]. Istilah Seberang Jaya adalah variasi daripada [[Seberang Perai]]. Banyak bandar baru menggunakan istilah 'Jaya' seperti [[Petaling Jaya]] di [[Selangor]] dan [[Asa Jaya]] di [[Sarawak]].
 
Hospital Besar Seberang Jaya dan kolam renang yang besar juga terletak di sini. Sini juga merupakan pusat-pusat telekomunikasi [[Maxis]], [[Digi]], dan [[Celcom]]. (Centres) bagi rakyat seluruh Perai dan Kulim. Lebuhraya exit di Seberang Jaya boleh masuk ke Pulau Pinang dan juga JPJ dari atau ke Kulim.
 
Dia terletak di kawasan parlimen Permatang Pauh. Trafik agak sibuk dekat bandar ini terutamanya waktu pergi balik kerja. Hospital Seberang Jaya adalah menjadi hospital yang paling besar di Seberang Perai. Jabatan Imigresen Pulau Pinang turut terletak di sini dan juga Jabatan Pengangkutan Jalan Raya ada di sini. Bangunan-bangunan kerajaan yang besar dan pelbagai jenis kaunter sekali di Seberang Jaya ini.