Pulau, Pulau Pinang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 32:
| ethnic groups = [[Orang Cina Malaysia|Cina]]: (41.7%), [[Melayu]]: (41.3%), [[Orang India Malaysia|India]]: (9.8%)
}}
'''Pulau Pinang''' merupakan bandarayabandar terbaruraya yang terletak di negeri [[Pulau Pinang]], [[Malaysia]] sejak 2015 serta bandarayabandar raya pulau yang paling terdekat ke tanah besar Malaysia. Universiti Sains Malaysia turut terletak di sini.
 
Ibu negeri Pulau Pinang, [[Georgetown, Pulau Pinang|Georgetown]], terletak di timur laut pulau ini. BandarayaBandar raya barat laut ini merupakan pusat peranginan di Malaysia dengan keluasan 295 km<sup>2</sup>. Pulau ini merupakan pulau termaju dan pulau padat penduduk di Malaysia. Bentuk pulau Pulau Pinang juga macamsemacam Singapura dan mini Hong Kong mini bagi ibu kota Malaysia. Majlis Bandaraya di Pulau Pinang adalah dinamakan Majlis Bandaraya Pulau Pinang.
 
Pulau ini dibahagikan kepada dua daerah pentadbiran:; [[Barat Daya Pulau Pinang]] dan [[Timur Laut Pulau Pinang]]. Secara umumnya daerah Timur Laut yang turut mengandungi Georgetown lebih membangun berbanding daerah Barat Daya yang lebih berfungsi sebagai "peparu hijau" pulau ini.
 
Pantai Batu Feringgi di Pulau Pinang adalah di pulau utara Malaysia ini. Pesawat-pesawat ke Bangkok, Taipei, dan Guangzhou pun terus terbang dan mendarat di destinasi bagi orang Pulau Pinang, Malaysia ini. Kebanyakan bisnes di negeri Pulau Pinang adalah bukadibuka pada hari Sabtu.
 
Larian Jambatan Pulau Pinang pun diadakan dekatdi sini setiap tahun. Lapangan Terbang di negeri Pulau Pinang adalahialah yang kedua sibuktersibuk di Malaysia hanyadan terletak tidak jauh dari jambatannya seperti lapangan terbang Singapura.
 
Sekolah Chung Ling di Pulau Pinang sudah mahuhampir mencapai 100 tahun. Pada 2015, Majlis Perbandaran Pulau Pinang pun telah dinaik taraf menjadi Majlis Bandaraya Pulau Pinang. Majlis Perbandaran di George Town itu adalah diberi nama Majlis Bandaraya Pulau Pinang.
 
== Geografi ==
Pulau ini terletak di kawasan [[Selat Melaka]] dan ia dihubungkan dengan [[Seberang Perai]] di tanah besar Semenanjung Malaysia melalui [[Jambatan Pulau Pinang]] dan [[Jambatan Kedua Pulau Pinang]]. Titik tertinggi bagi pulau ini adalahialah [[Bukit Bendera]] yang mempunyai ketinggian kira-kira {{convert|833|m|ft}}.
 
== Pengangkutan ==
=== Darat ===
Jaringan jalan raya dan lebuh raya yang menghubungkan keseluruhan pulau boleh didapati. Selain itu, dua buahbatang jambatan juga tersedia diantaradi antara pulau dan tanah besar bagi memudahkan perhubungan.
 
=== Laut ===