Abdul Hamid Othman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
 
Tan Sri '''Abdul Hamid Othman''' adalah(21 Julai 1939 – 23 Disember 2011) ialah bekas menteri di [[Jabatan Perdana Menteri Malaysia|Jabatan Perdana Menteri]]. Beliau dilantik pada 2001 sebagai Penasihat Agama kepada [[Perdana Menteri Malaysia|Perdana Menteri]] ketika itu iaitu [[Dr Mahathir]] dan kemudian sebagai Penasihat Agama kepada bekas Perdana Menteri, Tun [[Abdullah Ahmad Badawi]] dari 2005 hingga 2009. Beberapa pihak mengiktiraf beliau sebagai ulama dari [[Umno|UMNO]] dan membuat ucapan penggulungan semasa Perhimpunan Agung UMNO.
 
{{TOCleft}}
Baris 6:
Abdul Hamid dilahirkan pada 21 Julai 1939 di Kampung Kemelong, Mukim [[Sik]], [[Kedah]].
 
Isterinya bernama Puan Sri Jamilah Mohd Said (68) dan mereka mendapat seorang anak, Wafi Nazrin dan serta lima orang cucu. Mereka menetap di Taman Tenaga, Batu 9, Jalan Puchong, [[Selangor]].
 
 
==Pendidikan==
Abdul Hamid merupakan penerima pertama biasiswa kerajaan Malaysia menuntut di [[Universiti Alal-Azhar]], [[Mesir]], bersama empat orang lagi pelajar lain dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Perundangan Islam pada 1961.
 
==Kerjaya==
Beliau dilantik sebagai Ketua Pengarah, Bahagian Hal Ehwal Islam , [[Pusat Islam Malaysia]] di Jabatan Perdana Menteri . Kemudian, beliau diberi kepercayaan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri (1995-1999). Pada tahun 1990, beliau dilantik sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Pada 2001, Abdul Hamid dilantik sebagai Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Tun Dr. [[Mahathir Mohamad]] dan kemudian Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Tun [[Abdullah Ahmad Badawi]] (2005-2009).<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1224&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_08.htm Abdul Hamid Othman meninggal dunia diserang angin ahmar]</ref>
 
==Selepas bersara==
Selepas bersara, beliau menjadi Penasihat Maju Holdings Sdn Bhd. Beliau juga Setiausaha Agung Kehormat [[Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia]] ([[PERKIM]]) dan Penasihat Agung Pusat Kebajikan Wanita dan Keluarga (Kewaja).
 
==Pilihan raya==
Dalam [[Pilihan raya umum Malaysia 1995]], beliau menang di kawasan parlimen P013 - [[Sik]], [[Kedah]].
 
Pada pilihan raya 29 November 1999, beliau kalah bertanding apabila menentang Datuk Prof. [[Shahnon Ahmad]] ([[Pas]]) yang bertanding buat pertama kali., Dr Abdul Hamid memperolehi 13,026 undi manakala Shahnon mendapat 13,504 undi. Oleh itu, jawatan beliau sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri hingga 1999 sahaja. Ketika ini [[BN]]/[[UMNO]] berhadapan dengan gelombang reformasi pimpinan Datuk Seri [[Anwar Ibrahim]] yang telah dipecat pada 1998. Dua DUN di Sik iaitu Belantek dan Jeneri turut terlepas kepada PAS.
 
Selepas itu, beliau dilantik sebagai [[Senator]] di [[Dewan Rakyat]] untuk membolehkannya menganggotai semula kabinet . Pelantikan beliau sebagai senator tamat selepas enam tahun. Kekosongan beliau diisi oleh tokoh agama iaitu BrigidierBrigedier Datuk [[Abdul Hamid Zainal Abidin]] yang dilantik sebagai Senator.
 
Pada 1999, DUN [[Belantek]] , Sik turut dimenangi oleh calon PAS iaitu Mohd Isa Shafie dengan majoriti 492 undi menewaskan calon BN Siti Meriam Salleh manakala di [[Jeneri]], wakil PAS Yahya Abdullah menang dengan majoriti 393 menewaskan calon BN yang merupakan penyandang Mohd Hadzir Mohd Jaafar.
==Meninggal dunia==
Pada 23 Disember 2011, Tan Sri Dr Abdul Hamid Othman (72) meninggal dunia setelah mendapat akibat [[angin ahmar]] / [[strok]] di pejabatnya di Maju Junction dan selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Bohol, Jalan Klang Lama, [[Kuala Lumpur]]. Jenazah beliau dimandikan di kediamannya di Taman Tenaga, [[Puchong]], [[Selangor]].Jenazah Kemudian, jenazah beliau disembahyangkan di Masjid Al-Amin dengan diimamkan Imam Besar Masjid Negara Tan Sri [[Syaikh Ismail Muhammad]].
Turut ziarahmenziarahinya ialah Perdana Menteri Malaysia , Datuk Seri [[Najib Tun Razak]]; bekas [[Perdana Menteri]] Tun Dr [[Mahathir Mohamad]] ; dan Tun Dr [[Siti Hasmah Mohd Ali]]. Turut hadir ialah Pengerusi [[Permodalan Nasional Berhad]], Tun [[Ahmad Sarji Abdul Hamid]]; Ketua Pengarah [[Jabatan Kemajuan Islam Malaysia]] Datuk [[Othman Mustapha]] dan bekas Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr [[Hasan Ali]].<ref>[http://malaysiakini.com/news/184943 Jenazah Dr Abdul Hamid selamat disemadikan]</ref>
 
== Jawatan ==