Telefon: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 3:
[[Fail:ATTtelephone-large.jpg|thumb|280px|Telefon]]
 
'''Telefon''' ialah alat [[telekomunikasi]] yang digunakan bagi memancar dan menerima bunyi (kebiasaanya suara dan percakapan) pada jarak jauh tanpa terikat dan secara bebas. Perkataan ''telefon'' berasal daripada perkataan [[bahasa Inggeris]], ''telephone'' yang berasal daripada [[bahasa Yunani]]; ''tele'' = jauh dan ''phone'' = suara''.'' Kebanyakan telefon beroperasi melalui pemancaran [[teori maklumat isyarat|isyarat eletrik]] melalui [[jaringan telefon awam|jaringan telefon]] rumit yang membenarkan sebarang pengguna telefon untuk berhubung dengan hampir kesemua yang lain. Terdapat [[telefon awam]] yang mana mengutip sedikit bayaran, menurut tempoh penggunaan, bagi kegunaan orang awam yang tidak memiliki telefon.''
 
 
== Pengenalan ==
Terdapat empat prinsip utama yang mana pengguna yang menggunakan penerima telefon boleh disambungkan kepada jaringan telefon: "talian darat" tradisi [[telefon kekal]], yang mana sambungan wayar fizikal khusus digunakan bagi menyambungkan sesuatu lokasi; [[tanpa wayar]] dan [[telefon radio]], yang menggunakan sama ada isyarat radio analog atau digital; [[telefon satelit]], yang menggunakan [[satelit komunikasi]]; dan telefon [[suara melalui IP|suara melalui protokol internet]] (VOIP), yang menggunakan perhubungan [[capaian Internet Jalur Lebar]].
Baris 15 ⟶ 13:
Identiti pencipta telefon elektrik masih lagi menjadi tanda tanya dan [[kontroversi]]. [[Antonio Meucci]], [[Philip Reis]], dan [[Alexander Graham Bell]], semuanya telah diiktiraf sebagai penciptanya.
 
=== Sejarah ===
 
 
=== Sejarah ===
Sejarah awal sebuah telefon adalah sedikit mengelirukan apabila banyak tuntutan dan tuntutan balik berlaku, yang mana ia tidak diperjelas oleh pihak yang sepatutnya mengikut lunas [[undang-undang]] supaya dapat menyelesaikan pertikaian individu yang menuntuk hak [[paten]] masing-masing.