Siam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
FaiqIQ (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Kenapa laman nyahkekaburan dijadikan rencana mengenai ''sejarah suku Siam''?
Baris 1:
'''Siam''' ialah panggilan untuk [[Thailand]] sebelum 24 Jun 1939. Ia juga boleh merujuk kepada:
'''Siam''' merupakan sebuah perkataan yang merujuk kepada satu suku berketurunan [[Zulkarnain]] dengan orang Austronesia. Suku ini mendiami kawasan [[Chang'an]] hingga ke [[Yunnan]] di [[China]]. Suku tersebut berjaya menguasai suku serumpun selama beberapa abad sehingga tahun [[1876]].
* [[Bahasa Thai|Bahasa Siam]]
* [[Orang Thai|Orang Siam]]
* [[Ibadat puasa|Sawm]] atau siam, menahan diri melakukan perkara yang dilarang pada bulan [[Ramadhan]]
* [[Kembar siam]], kelahiran kembar yang melekat dan berkongsi sebahagian organ
* [[Kucing siam]], sejenis baka kucing.
 
SIAM pula boleh merujuk kepada:
== Asal usul dan kewujudan ==
* [[SIAM]], singkatan untuk ''Society of India Automotive Manufacturers''.
Ianya bermula apabila [[Zulkarnain]] (di [[Parsi]] dikenali sebagai [[Cyrus Agung]]) datang dari kawasan barat dan bergerak sampai ke timur. Baginda berjaya menamatkan konflik yang ada di situ, berdakwah dan berkahwin dengan penduduk tempatan sehingga ramai penduduknya memeluk agama Hanif. Kawasan tersebut diberi nama [[China]] (Chey Na) yang bermaksud Datuk Petunjuk mengikut bahasa baginda.
 
{{nyahkekaburan}}
Salah seorang daripada keturunan baginda tinggal di satu kawasan bernama [[Chang'an]] yang bererti Kedamaian Abadi dalam bahasa [[Mandarin]]. Keturunan baginda meneruskan penggunaan bahasa baginda. Keturunannya diberi nama Saimen yang bermaksud kawasan dia, namun dikenali dengan banyak nama, antaranya Fei iaitu Faisal dalam dialek Canton (Zaitun) dan Sumu'ul Amir iaitu satu bangsa darjat yang tinggi berketurunan raja dalam bahasa [[Arab]].
 
== Kekuasaan ==
=== [[Dinasti Tang]] ===
Li Yuan, sepupu [[Yang Guang]] yang berketurunan Saimen-Turki telah mengambil alih pemerintahan daripada [[Dinasti Sui]]. Baginda bersama-sama anakanda baginda, Li Shimin mentadbir negara [[China]] dan mendirikan [[Dinasti Tang]]. Li Yuan bergelar Tang Gaozu manakala Li Shimin bergelar Tang Taizong.
 
=== [[Kesultanan Kedah Pasai Ma]] ===
Tang Taizong telah memeluk [[Islam]] pada tahun [[650]] M. Baginda telah memberikan watikah kepada cucunda baginda, [[Sultan Mudzafar Shah I|Merong Mahawangsa]] untuk mengarahkan baginda untuk menyebarkan agama [[Islam]] di kawasan Empayar [[Chih Tu|Tanah Merah]].
 
==Rujukan==
* [http://sejarahnagarakedah.blogspot.my/2007/09/asal-usul-bangsa-siam-bahagian-i.html Asal-Usul Bangsa Siam]
 
[[Kategori:Siam]]