Bola sepak ragbi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Pakaian: Tambah kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
kTiada ringkasan suntingan
Baris 2:
'''Ragbi''' ([[bahasa Inggeris]]: ''Rugby'') merupakan sejenis permainan bola berpasukan. Dimainkan oleh dua pasukan, pemain dari setiap pasukan akan mencuba skor dengan cara menyepak, melontar, atau membawa bola sehingga mereka boleh menyepak untuk melepasi gol lawan atau menyentuh di belakang garisan lawan. Pasukan yang memungut mata paling banyak maka pasukan itu yang akan diistiharkan menang bagi perlawanan ini.
 
== '''Sejarah ragbi''' ==
Ketika perlawanan [[bola sepak]] peringkat sekolah di [[England]] tahun [[1823]], [[William Webb Ellis]] mengambil bola dengan tangannya dan membawanya lari. Sejak itu, bermulanya perlawanan ragbi.sukan ini dicipta berdasarkan sejarah yang berlaku secara spontan.
 
Kemudian [[Universiti CambrigdeCambridge]] telahkamudiannya mengubahsuai permainan ini, mempopularkan dan membuat peraturan rasmi ragbi. Ragbi mula popular tahun [[1871]] di sekolah-sekolah di England. Kemudian [[Kelab Ragbi]] mengumumkan peraturan rasmi permainan ragbi di [[London]] sepuluh tahun kemudian.
 
Tahun [[1895]] Liga Ragbi (The Rugby League) telah ditubuhkan dengan 13 permainan bersama dengan peraturan yang lebih profesional. Ragbi mula berkembang ke seluruh dunia dan perlawanan antara negara diadakan.Pelbagai perubahan telah diadakan. Tahun 1880 scrum telah diubahsuai scrum bermaksud perbuatan atau kaedah memulakan semula permainan selepas suatu pelanggaran apabila kedua-dua lawan pek kumpulan ke hadapan bersama-sama dengan kepala ke bawah dan saling dan tekan untuk mendapatkan tanah manakala scrumhalf melemparkan bola dan pemain tengah (hooker)cuba untuk rebut bola untuk pasukan mereka sendiri.pemain biasanya dipanggil oleh pengadil (set banyak orang) tetapi boleh dibentuk secara spontan (longgar banyak orang.