Bola sepak ragbi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Rugby tackle cropped.jpg|right|220px]]
'''Ragbi''' ([[bahasa Inggeris]]: ''Rugby'') merupakan sejenis permainan bola berpasukan. Dimainkan oleh dua pasukan, pemain dari setiap pasukan akan mencuba skor dengan cara menyepak, melontar, atau membawa bola sehingga mereka boleh menyepak untuk melepasi gol lawan atau menyentuh di belakang garisan lawan. Pasukan yang memungut mata paling banyak maka pasukan itu yang akan diistiharkandiisytiharkan menang bagi perlawanan ini.
 
== Sejarah ragbi ==
Ketika perlawanan [[bola sepak]] peringkat sekolah di [[England]] tahun [[1823]], [[William Webb Ellis]] mengambil bola dengan tangannya dan membawanya lari. Sejak itu, bermulanya perlawanan ragbi.sukan Sukan ini dicipta berdasarkan sejarah yang berlaku secara spontan.
 
[[Universiti Cambridge]] kamudiannya mengubahsuai permainan ini, mempopularkan dan membuat peraturan rasmi ragbi. Ragbi mula popular tahun [[1871]] di sekolah-sekolah di England. Kemudian [[Kelab Ragbi]] mengumumkan peraturan rasmi permainan ragbi di [[London]] sepuluh tahun kemudian.
Baris 9:
Tahun [[1895]] Liga Ragbi (The Rugby League) telah ditubuhkan dengan 13 permainan bersama dengan peraturan yang lebih profesional. Ragbi mula berkembang ke seluruh dunia dan perlawanan antara negara diadakan.Pelbagai perubahan telah diadakan. Tahun 1880 scrum telah diubahsuai scrum bermaksud perbuatan atau kaedah memulakan semula permainan selepas suatu pelanggaran apabila kedua-dua lawan pek kumpulan ke hadapan bersama-sama dengan kepala ke bawah dan saling dan tekan untuk mendapatkan tanah manakala scrumhalf melemparkan bola dan pemain tengah (hooker)cuba untuk rebut bola untuk pasukan mereka sendiri.pemain biasanya dipanggil oleh pengadil (set banyak orang) tetapi boleh dibentuk secara spontan (longgar banyak orang.
 
Pada tahun [[1905]] perlawanan antara Sarthmore dengan Pennsylvania telah mencetuskan pergaduhan. Presiden [[Amerika Syarikat]] [[Theodore Roosevelt]] telah mengubah peraturan bagi mengurangkan keganasan dalam permainan ragbi. Perubahan beberapa aspek peraturan dalam permainan ini pada 1907 mencetuskan lahirnya [[bola sepak Amerika]].
 
Permainan ragbi semakin melakar nama terutama di [[Great Britain]], [[New Zealand]], [[Australia]] dan [[Afrika Selatan]]. Bilangan kelab bertambah dari 80 kepada 1000 kelab antara tahun 1964 hingga 1980. 1975 dibentuk Kelab Bola Sepak Ragbi di Amerika Syarikat (The United States of America Rugby Football Union, (USARFU) dibentuk pada 1975. Kini permainan ragbi berkembang sehingga ke 80 buah negara di seluruh dunia.
1906 akibat daripada perubahan pada permainan ragbi, muncullah American Football di Amerika Syarikat.
 
Permainan ragbi semakin melakar nama terutama di [[Great Britain]], [[New Zealand]], [[Australia]] dan [[Afrika Selatan]]. Bilangan kelab bertambah dari 80 kepada 1000 kelab antara tahun 1964 hingga 1980. 1975 dibentuk Kelab Bola Sepak Ragbi di Amerika Syarikat(The United States of America Rugby Football Union (USARFU). Kini permainan ragbi berkembang sehingga ke 80 buah negara di seluruh dunia.
 
Ragbi adalah salah satu sukan yang kasar dan lasak jika ia di lihat melalui mata kasar namun jika betul cara bermain pemain tidak akan tercedera. Sebaliknya, ragbi adalah salah satu sukan yang membentuk keperibadian seseorang malah memerlukan disiplin yang tinggi. Ragbi juga dianggap sebagai sukan atau permainan yang dianggap lelaki sejati bagi sesetengah pihak. Semasa perlawanan, seseorang yang menjadi pemain ragbi akan menganggap pasukan lawan mereka sebagai musuh ketat yang perlu di kasari tetapi setelah perlawanan berakhir, kedua-dua pasukan ini adalah sahabat yang baik.