Wikipedia:Tanggungjawab penyelia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Didie (bincang | sumb.)
Didie (bincang | sumb.)
Baris 45:
* 'Memindahkan' kategori
 
== MenjadiSyarat menjadi penyelia ==
 
Jika anda ingin menjadi penyelia, tambahkan nama anda di [[Wikipedia:Permohonan menjadi pentadbir]].
 
Syarat-syarat yang harus dipenuhi seorang pengguna sebelum mencalonkan diri sebagai penyelia:
Adalah dinasihatkan supaya anda telah menyumbang di sini buat beberapa lama sebelum membuat permintaaan. Ini supaya penyumbang lain dapat mengenali anda supaya mereka dapat membuat keputusan. Secara kasar, kami melihat kepelbagaian rencana selain jumlah rencana, dan juga sama ada anda membantu meningkat kualiti Wikipedia secara keseluruhan.
 
* Calon penyelia haruslah seorang yang mengetahui cara menggunakan Wikipedia seperti kata kunci yang terdapat di Wikipedia, templat, kategori, interwiki dsb.
Sebelum anda memohon menjadi penyelia, kami jangka anda telahpun menunjukkan keaktifan sebagai penyelia, antaranya dengan memantau Perubahan Terkini dan kemudian:
* Alamat e-mail(surat elektronik) harus diaktifkan dan tepat serta telah dipersetujui. Selain itu, calon penyelia haruslah memperbolehkan pengguna lain mengirimkan e-mail dengan mengaktifkan fungsi tersebut di tatarajah pengguna.
* membuang laku musnah
* Minimum telah menyunting di Wikipedia selama 3 bulan.
* memperbaiki rencana baru (meletakkan templat, interwiki, kategori)
* Jumlah suntingan minimum mencapai 500.
* meletakkan templat {{tl|padam}} pada yang layak
* Aktif dalam perbincangan/halaman perbincangan/kedai kopi/permohonan pendapat/pengundian dsb.
* meletakkan teg pada imej
* Turut serta melakukan tugas-tugas seorang penyelia. Misalnya, memperbaiki rencana, menambahkan interwiki, kategori, templat, meletakkan templat 'hapus' pada rencana yang layak dsb.
* menyertai perbincangan di laman perbualan dan Kedai Kopi
* Disetujui minimum 70% pengundi. (Pengundi haruslah pengguna berdaftar dan minimum telah berdaftar selama 1 minggu sebelum pengundian bermula serta bukan merupakan pengguna ''sockpuppet'').
* memperbaiki peralihan berganda (jika laman dialih dua kali)
* Apabila '''anda''' mencalonkan pengguna lain, pengguna yang dicalonkan itu haruslah menyatakan bahawa dia sudah bersedia dicalonkan terlebih dahulu sebelum dicalonkan.
 
''Tolong berhati-hati!''
Jika permohonan anda berjaya, kami minta anda berhati-hati menggunakan kuasa di atas, terutamanya bilaapabila memadam rencana atau gambar, dan bilaapabila memblokmenyekat alamat IP pengguna.
 
== Pelucutan jawatan ==