Jalan raya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 175.143.222.89 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh JellalKoayz
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Ejaannya betul
Baris 17:
== Pembinaan ==
[[Fail:YosriJalanRaya.jpg|300px|right|Pembinaan jalan raya di Malaysia.]]
Secara asasnya, pembinaan jalan raya adalahialah proses pembukaan ruangan-trafik yang mengatasi pelbagai rintangan geografi. Proses ini melibatkan pengalihan muka bumi, pembinaan [[jambatan]] dan [[terowong]], malah pengalihan tumbuh-tumbuhan(Ini mungkin melibatkan pengnyahhutananpenyahhutanan). Pelbagai jenis jentera-bina-jalan akan digunakan untuk proses ini.
 
Muka Bumi harus diuji untuk melihat sama ada ia mampu untuk menampung keberatan kenderaan. Seterusnya, jika perlu, tanah yang lembut akan diganti dengan tanah yang lebih keras. Lapisan tanah ini akan dianggap sebagai '''lapisan asasan'''. Seterusnya, di atas lapisan asasan ini akan dilapisi dengan satu lapisan lagi yang dipanggil '''lapisan muka'''. Biasanya lapisan muka adalah terbina daripada Tar ataupun konkrit.
 
Pengaliran air merupakan salah satu faktor yang harus diambil kira dalam pembinaan jalan raya. Air yang menakung di atas jalan raya selepas [[hujan]] bukan sahaja akan membahayakan pengguna jalan raya, malah ia kanakan menghakis dan sekali gus merosakkan struktur jalan raya. Daripada itu permukaan jalan raya sebenarnya tidak betul-betul rata, sebaliknya mempunyai landaian yang berarah ke longkang di tepi. Daripada itu, air akan mengalir ke [[longkang]] secara semula jadi.
 
Selepas itu, ''retroflector'' akan dipasang di tempat-tempat yang genting seperti selekoh yang tajam. Di permukaan jalan mungkin juga akan diletak "mata kuchingkucing", yakni sejenis objek bersinar seperti batu yang "ditatahkan" di atas jalan raya. Fungsinya adalah untuk menandakan sempadan laluan.
 
== Penyalinan laluan ==
Apabila sesebuah [[jalan raya tunggal]] dinaiktarafdinaik taraf kepada [[jalan raya kembar]] atau [[lebuh raya]] dengan membina laluan kedua bersebelahan laluan asal, proses tersebut dikenali sebagai ''penyalinan laluan'' atau ''proses kembaran''. Laluan dua hala asal menjadi laluan sehala, manakala laluan bersebelahan juga menjadi laluan sehala tetapi bertentangan arah. Ia samalah seperti menaik taraf [[landasan kereta api]] daripada landasan tunggal kepada landasan berkembar.
 
== Penjagaan ==
 
Seperti semua bangunan/binaan lain, kualiti jalan akan merosot dengan masa. Rekahan dan lubang akan terjadi. Namun, terdapat dua faktor yang boleh menyebabkan jalan rosak dengan cepat:
* Kualiti jalan yang kurang, contohnya tiada sistem saliran yang cekap atau lapisan [[tar]] yang terlalu nipis.
* Berat kenderaan melebihi kapasiti, sama ada kerana jumlah trafik yang banyak atau digunakan oleh kenderaan yang lebih muatan.
Baris 36:
== Perekonomian jalan raya ==
 
Jalan raya boleh meningkatkan kegiatan [[ekonomi]] di suatu tempat kerana ia boleh meningkatkan ketersampaian sesuatu penempatan. Dengan adanya jalan raya, [[komoditi]] boleh mengalir ke dalam pasaran penempatan dan hasil ekonomi sesuatu penempatan boleh dijual kepada pasaran luar-tempatan. Selain itu, jalan raya juga membentuk ekonomi trafik di sepanjang laluannya. Contohnya, di penengahanpertengahan laluan jalan raya utama yang menghubungkan [[bandar raya|bandar-bandar besar]], penduduk tempatan boleh mengadakan peniagaan makanan kepada pemandu lori yang kerap lalu di situ. Satu contoh yang baik bagi ekonomi trafik boleh dilihat di pekan [[Machap]], [[Johor]] [[Malaysia]]. Sehubungan itu, Machap telah menjadi tempat istirehatistirahat bagi bas jarak-jauh kerana adanya fasiliti istirehat yang lengkap di situ dan juga kedudukannya yang terletak di laluan [[Lebuhraya Utara Selatan]]. Di [[Machap]], penumpang-penumpang [[bas]] akan membelanjakan wang untuk perkhidmatan [[restoran]] dan juga perkhidmatan tandas.
 
Ekonomi Trafik-Istirehat seperti yang berlaku di Machap sebenarnya tidak hanya bergantung kepada lokasi dan juga fasiliti. Apa yang lebih penting ialah hubungan pihak peniaga restoran dengan pemandu bas. Untuk menarik lebih banyak pemandu bas datang ke mari bersama penumpangnya, peniaga restoran boleh membeli hati pemandu bas dengan menyediakan makanan dan rokok yang percuma kepada pemandu bas. Tetapi cara yang paling berkesan ialah berhubung terus dengan Syarikat Bas supaya menjadikan sesuatu tempat sebagai tempat istirehatistirahat yang rutin.
 
== Pemanduan di sebelah kanan atau kiri ==
Baris 64:
* Kemalangan jalan raya
 
Biasanya, masalah kesesakan jalan raya boleh diatasi dengan menetapkan polis trafik di kawasan yang sering berlaku kesesakan jalan raya untuk mengawal trafik dan juga dengan menjadikan jalan yang mengalami kesesakan sebagai jalan sehala. IniHal ini akan meningkatkan aliran trafik dan dapat menyelesaikan masalah kesesakan.
 
== Istilah am jalan raya ==
Baris 73:
* '''[[Jalan lingkaran]]''' - jalan raya yang mengelilingi sesuatu kawasan seperti pusat bandar.
* '''[[Jalan pintasan]]''' - jalan raya yang mengelak atau memintas kawasan bandar, atau sekurang-kurangnya bahagian sibuk di sesebuah bandar.
* '''[[Jalan raya kembar]]''' - jalan raya yang mempunyai pembahagi jalan yang memisahkan aliran lalu lintas bagi kedua-dua arah yang bertentangan. Rekabentuk jalan raya berkembar merupakan rekabentukreka bentuk asas yang digunakan dalam pembinaan [[lebuh raya]].
* '''[[Jalan raya tunggal]]''' - jalan raya biasa yang tidak mempunyai pembahagi jalan. Merupakan rekabentukreka bentuk asas bagi sesebuah jalan raya.
* '''Jalan semua musim''' - jalan tidak berturap yang dibina daripada bahan khas yang tidak menghasilkan lumpur selepas hujan.
* '''[[Keselamatan Jalan Raya]]''' - proses bagi mengurangkan kematian atau kecederaan akibat [[kemalangan jalan raya]] melalui program kesedaran serta penguatkuasaan.