Kehamilan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 13:
 
==Penentuan permulaan kehamilan dan peramalan tarikh lahir==
Sebelum kehamilan bermula, [[oosit]] sekunder (atau [[ovum|telur]]) daripada perempuan mesti disenyawakan oleh [[spermatozoon]] dalam suatu proses yang kenali sebagai "proses [[persenyawaan]]", atau biasanya (ataupun mungkin tidak tepat) sebagai "konsepsi". Hal ini berlaku, melalui perbuatan [[persetubuhan]], iaitu apabila seseorang [[lelaki]] [[ejakulasi|memancutkan]] [[air mani]] ke dalam [[faraj]] seseorang wanita, [[sperma]]nya akan berenang ke dalam (arah) oosit sekunder untuk tujuan [[persenyawaan]]; Walau bagaimanapun, terdapat cara lain, iaitu [[permanian beradas]] jika kehamilan melalui persetubuhan sukar dilakukan, atau jika seorang wanita memilih untuk menjadi hamil tanpa seorang [[rakan lelaki]], atau sebarang masalah kesihatan yang menghalang kehamilan secara [[persetubuhan]]. Satu contoh tentang ialah jumlah [[sperma]] seseorang [[lelaki]] rendah ini akan menyebabkan kesukaran persenyawaan berlaku. Walaupun kehamilan bermula pada pengimplanan, tetapi lebih mudah untuk menentukan tarikh bermula kehamilan iaitu bermula pada tarikh hari terakhir seseorang perempuan mengalami [[haid]] yang terakhir. Hal ini digunakan untuk mengira Jangkaan Tarikh Lahir (EDD atau (''Estimated Date of Delivery'')).
 
Secara tradisional (menurut [[peraturan Naegele]], yang bertujuan untuk mengira anggar tarikh lahir, atau (EDD - ''estimated date of delivery'')), kelahiran insani dianggarkan berlaku kira-kira 40 minggu (280 hari) selepas daripada tarikh haid yang akhir (LMP atau ''Last Menstrual Period''), atau 37 ~ 38 minggu (259 hari) dari tarikh persenyawaan. Bagaimanapun, terdapat kehamilan yang menjangkau tempoh antara 37 dan 43 minggu dari permulaan dari [[haid]] yang terakhir. Bayi-bayi yang lahir sebelum 37 minggu dianggap sebagai [[kelahiran pramatang|pramatang]], dan bayi-bayi yang dilahirkan selepas 43 minggu dianggap sebagai [[kelahiran pasca matang|pasca matang]].
 
Menurut Manual Perubatan Merck], normakehamilan untukmanusia kehamilan insanibiasanya adalahdianggarkan kira-kira 266 hari dari tarikh persenyawaan. Ini adalahyakni 38 minggu, atau 9 [[bulan qamari]]., ataupun Ataupunjika mengikut kiraan [[kalendar gregoryGregory]] adalah kurang sedikit daripada 9 bulan: iaitu kira-kira 8 [[bulan]] dan 22.5 hari. Perkiraan ini bermula selepas [[kitaran haid]] yang terakhir, iaitu selama 40 minggu (berdasar [[peraturan Naegele]]).
 
Walaupun hal ini adalah biasa, tempoh sebenar kehamilan bergantung pada pelbagai faktor. Sebagai contoh, kehamilan pertama cenderung untuk berakhir lebih lama daripada kehamilan yang berikut. Lebih kurang daripada 10% kelahiran berlaku pada tarikh matang; 50% kelahiran adalah pada dalam seminggu tarikh matang, dan hampir 90% kelahiran dalam tempoh dua minggu pada tarikh matang. Tidak jelas samaada ini merujuk kepada pengiraan mengikut [[ultrasonografi perubatan|sonografi]] atau daripada kitar haid yang terakhir.
Baris 47:
[[Image:Pregnancy comparison.jpg|thumb|Perbezaan pertumbuhan bayi antara 26 minggu dan 40 minggu mengandung.]]
 
Secara perubatan, kehamilan ditakrifkan sebagai permulaan apabila embryo[[embrio]] yang berkembang melekat pada lapisan [[endometrium|endometrial]] pada dinding uterus wanita. pregnancy is defined as beginning when the developing [[embryo]] becomes [[implantation|implanted]] into the [[endometrium|endometrial]] lining of a [[woman]]'s [[uterus]]. Dalam sesetengah kes bilamana kerumitan timbul, telur yang disenyawakan mungkin melekat pada tiub falopian atau pada pangkal rahim, menyebabkan kehamilan estopik. Kebanyakan wanita mengandung tidak mempunyai sebarang tanda atau simptom (embrio) lekat, sungguhpun adalah biasa bagi mengalami sedikit pendarahan semasa (embrio) melekat. Sesetengan wanita mengalami kekejangan semasa trimester pertama. Ini biasanya tidak membimbangkan kecuali turut berlaku (''spotting'') pendarahan. Bahagian luar embrio membesar dan membentuk placenta, bertujuan menerima zat melalui dinding [[uterine]]rahim, atau [[endometrium]]. [[Tali pusat]] pada bayi baru lahir terdiri daripada sisa sambungan kepada placenta. Bayi yang membesar melalui pembesaran cepat dan pertukaran semsas proses pembentukan fetal.
 
Muntah pagi dialami sekitar tujuh puluh peratus kesemua wanita mengandung, biasanya hanya pada trimester pertama. Kebanyakan keguguran berlaku pada tempoh ini.
 
===Trimester kedua===
Bulan ke 4 hingga 6 kehamilan dikenali sebagai trimester kedua. Kebanyakan wanita rasa lebih bertenaga dalam tempoh ini, dan mula menambah berat ketika simptom sakit pagi (''morning sickness'') berkurangan dan akhirnya lenyap. Pergerakan pertama fetus dapat dirasai dan ia mulai membentuk pada betuk yang dapat dikenali. Ini biasanya berlaku pada bulan keempat. [[Plasenta|Tembuni]] (''placenta'') kini berfungsi sepenuhnya dan fetus mulai menghasilkan insulin dan kencing. Gigi mulai terbentuk dalam gusi bayi dan organ pembiakan dapat dikenali, dan fetus dikenali sebagai lelaki atau perempuan.
 
===Trimester ketiga===
Baris 70:
[[Kalsium]] dan [[besi]] amat diperlukan oleh fetus yang cepat membesar. Wanita mengandung dengan itu perlu makan keluaran tenusu (bagi kalsium) dan daging merah (bagi zat besi) sekiranya mereka bukannya pemakan sayuran (''vegetarian''). Wanita seringkali diberikan pil zat besi, disebabkan ramai wanita muda mendapat [[anemia]] lemah (kekurangan zat besi mendorong kepada kekurangan sel darah merah). Kalsium hanya berkesan sekiranya wanita mempunyai cukup vitamin D. Cara terbaik mendapatkan vitamin D adalah untuk berjemur setiap hari selama 10-15 minit. Ikan salmon dan ikan berlemak juga merupakan sumber vitamin D yang baik.
 
[[FluorineFluorin]] membantu membina gigi yang kukuh, dengan menukar kristal kalsium semulajadi: sekiranya air dan garam tidak mempunyai fluorine, adalah bijak bagi mengambil pil mini fluorine fluorin pada penghujung kehamilan dan semasa penyusuan dada (tetapi awas dos tinggi adalah beracun!). Di kebanyakan bandar Amerika, air minum ditambah dengan fluorine. Sesetengah wanita mengandung yang mengalami edema, dan diberitahudinasihatkan untuk mengurangkan pengambilan garam.
 
[[Lemak]] dari ikan salmon, trout, tuna, herring, sardine, dan mackerel mengandungi asid lemak omega 3 (n-3) rantaian panjang yang diperlukan bagi membina membran neuron. Dengan itu pengambilan ikan berlemak semasa mengandung membantu membina otak bayi dan retina. Bagaimanapun, ikan besar seperti tuna dan ikan layaran (''swordfish'') mungkin mengandungi terlalu banyak raksa beracun, dan seseorang perlu mengimbangi risiko dengan kebaikan: ikan 2 atau 3 kali seminggu kelihatannya memberi cukup lemak, tetapi tidak terlalu banyak raksa.