Qaboos bin Said Al Said: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rotlink (bincang | sumb.)
k fixing dead links
Tofeiku (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 16:
| religion = [[Islam|Muslim]] - [[Ibadi]]
|}}
Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Sayyed '''Qaboos bin Sa’id Al ‘Bu Sa’id''' ({{lang-ar|قابوس بن سعيد آل بو سعيد}}; {{ArTranslit|'''Qābūs bin Sa’īd Āl Bu Sa’īd'''}}; lahirdiputerakan pada [[18 November]] [[1940]] di [[Salalah]]<ref>[http://encyclopedia.jrank.org/articles/pages/5492/Al-Bu-Sa-id-Qaboos-1940.html Al Bu Sa'id, Qaboos (1940–) - Personal history, Biographical highlights, Personal chronology, Influences and contributions, The world’s perspective, Legacy]</ref>) adalahialah [[Sultan Oman]] terkini. BeliauBaginda mendapat kuasa setelah menggulingkan ayahnyaayahandanya sendiri, [[Said bin Taimur|Sa’id ibn Taimur]], pada tahun [[1970]].
 
== Pemerintahan ==
Masalah pertama yang langsung dihadapi Sultan Qaboos adalahialah pemberontakan bersenjata dari kaum [[Komunis]] di [[Yaman Selatan]], iaitu [[Pemberontakan Dhofar]]. BeliauBaginda bagaimanapun berjaya mengalahkan serangan tersebut atas bantuan beberapa negara.
 
Sultan Qaboos mengamalkan [[monarki mutlak]]. Namun dalam beberapa tahun terakhir, Oman telah mengambil kebijakan ke arah [[demokrasi]]. Pemilihan parlimen secara bebas dan adil telah menghadirkan calon dan suara perempuan. Atas dukungan tersebut, Sultan kemudian bersumpah untuk turut serta dalam pemerintahan. Banyak keputusan yang diambil di dalam negeri dilaksanakan melalui persetujuan dengan pemerintahan persekutuan, wilayah, tempatan, dan wakil-wakil suku.
 
Tahun [[1992]] (1412H), Sultan Qaboos memerintahkan pembangunan [[masjid]] di [[wilayah]] Bausher di ''muhafazah'' Muscat. Ketika Sultan naik tahta pada [[1970]], iabaginda telah mendirikan sebuah masjid sederhana di Muscat, namun pada [[1992]], iabaginda memintatitah berkenan hendakkan dibuatkan rancangan untuk masjid terbesar di dunia. Masjid tersebut dibuat berdasarkan seni dan seni bina Islam yang terbaik yang bukan hanya dari satu negara atau satu tradisi Islam saja. Ciri khas gaya pemerintahan Sultan Qaboos, [[Masjid Agung Sultan Qaboos|Masjid Agung]] ini mahupun 2000 masjid lainnya dibangun dengan dana peribadi Sultan. Pada [[5 Mei]] [[2001]], setelah enam tahun dalam pembinaan, Sultan Qaboos akhirnya bersolat di masjid negara Oman ini.
 
== Pautan luar ==