Wikipedia:Tanggungjawab penyelia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Didie (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
Baris 49:
Jika anda ingin menjadi penyelia, tambahkan nama anda di [[Wikipedia:Penyelia/Permohonan]].
 
Syarat-syarat yang harus dipenuhi seorang penggunacalon penyelia sebelum mencalonkanmemohon diriadalah sebagaiseperti penyeliaberikut:
* Calon penyelia haruslahHaruslah seorang yang mengetahui caraselok menggunakanbelok Wikipedia seperti kata kunci yang terdapat di Wikipedia, templat, kategori, interwiki dsb.
 
* Alamat e-mailmel (surat elektronik) harus diaktifkan dan tepat serta telah dipersetujui. Selain itu, calon penyelia haruslah memperbolehkan pengguna lain mengirimkan e-mailmel dengan mengaktifkan fungsi tersebut di tatarajah pengguna.
* Calon penyelia haruslah seorang yang mengetahui cara menggunakan Wikipedia seperti kata kunci yang terdapat di Wikipedia, templat, kategori, interwiki dsb.
* Minimum telahTelah menyunting di Wikipedia selama minimum 3 bulan.
* Alamat e-mail(surat elektronik) harus diaktifkan dan tepat serta telah dipersetujui. Selain itu, calon penyelia haruslah memperbolehkan pengguna lain mengirimkan e-mail dengan mengaktifkan fungsi tersebut di tatarajah pengguna.
* Jumlah suntingan minimum mencapai 500. Kepelbagaian serta kualiti suntingan juga merupakan faktor.
* Minimum telah menyunting di Wikipedia selama 3 bulan.
* Aktif dalam perbincangan/halamanlaman perbincangan/kedai kopi/permohonan pendapat/pengundian dsb.
* Jumlah suntingan minimum mencapai 500.
* Aktif dalam perbincangan/halaman perbincangan/kedai kopi/permohonan pendapat/pengundian dsb.
* Turut serta melakukan tugas-tugas seorang penyelia. Misalnya, memperbaiki rencana, menambahkan interwiki, kategori, templat, meletakkan templat 'hapus' pada rencana yang layak dsb.
* DisetujuiDipersetujui minimum 70% pengundi. (Pengundi haruslah pengguna berdaftar dan minimum telah berdaftar selama 1 minggu sebelum pengundian bermula serta bukan merupakan [[Wikipedia:Pengguna boneka|pengguna boneka (''sockpuppet'') ]]).
 
*Sekiranya Apabila '''"anda'''" mencalonkan pengguna lain, pengguna yang dicalonkan itu haruslah menyatakan bahawa dia sudah bersedia dicalonkan terlebih dahulu sebelum dicalonkan.
 
''Tolong berhati-hati!''