Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jalor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 14:
|Kod sekolah = NEE5039
|Bandar = {{MAS}} Jalan Air Kuning
|Daerah = 73200, Gemencheh,
|Negeri = [[Negeri Sembilan|Negeri Sembilan Darul Khusus]]
|Negara = [[Malaysia]]
Baris 24:
|footnotes =
}}
 
 
'''Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jalor''' atau nama ringkasnya ''SMK Bukit Jalor'', merupakan sebuah Sekolah menengah kebangsaan yang terletak di Jalan Air Kuning.
 
Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jalor memiliki 267 orang pelajar lelaki dan 215 orang pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 482 orang. Ia mempunyai seramai 33 orang guru.<sup>2009</sup>
 
== Sejarah ==
 
[[Sek. Men. Keb. Bukit Jalor]] (SMKBJ) diasaskan pada tahun 1971. Ia terletak dalam daerah Tampin. Keseluruhan pelajarnya adalah dari kampung-kampung sekitar, estet-estet, Felda Bukit Jalor dan kawasan Pekan [[Air Kuning Selatan]] yang berhampiran.
 
Pada awal penubuhannya, para pelajar menumpang di Sekolah Kebangsaan Air Kuning Selatan dan Balai Raya Air Kuning Selatan. Pelajar-pelajar berpindah masuk pada pertengahan penggal kedua 1974 apabila blok bangunan mengandungi bilik-bilik darjah dan makmal sains, sebuah bengkel Seni Perusahaan dan sebuah kantin siap di bina. Sebuah padang permainan juga turut di bina. Di peringkat permulaannya, SMKBJ mempunya 6 orang tenaga pengajar dan 74 orang pelajar dari kedu-dua aliran Melayu dan Inggeris. Pada tahun 1978, sebuah lagi blok tambahan mengandungi 6 bilik darjah di bina bagi menampung bilangan pelajar yang bertambah. Pada tahun 1087, sebuah surau di bina atas usahasama PIBG dan masyarakat setempat. Dua unit rumah guru juga di bina pada tahun 1987. Kemudiannya pada tahun 1993 satu blok 8 bilik darjah, satu blok bengkel KHB, satu blok makmal sains dan sebuah rumah hijau siap di bina. Pada 1.Sept.1996 SMKBJ telah mengadakan sambutan Jubli Perak yang dirasmikan oleh [[Dato’ Seri Najib Bin Tun Abdul Razak]] selaku Menteri Pelajaran ketika itu. Kemudian pada tahun 2001 sebuah makmal komputer pula telah di bina. Menjelang akhir tahun 2003, kompleks baru SMKBJ hampir siap di bina sepenuhnya mengandungi dua buah blok bangunan 4 tingkat, satu blok 2 tingkat makmal sains, satu blok 2 tingkat KHB, sebuah dewan besar, sebuah dewan serbaguna, sebuah kantin dan sebuah padang permainan.
 
Pada awal penubuhannya, para pelajar menumpang di Sekolah Kebangsaan Air Kuning Selatan dan Balai Raya Air Kuning Selatan. Pelajar-pelajar berpindah masuk pada pertengahan penggal kedua 1974 apabila blok bangunan mengandungi bilik-bilik darjah dan makmal sains, sebuah bengkel Seni Perusahaan dan sebuah kantin siap di binadibina. Sebuah padang permainan juga turut di binadibina. Di peringkat permulaannya, SMKBJ mempunya 6 orang tenaga pengajar dan 74 orang pelajar daridaripada kedukedua-dua aliran Melayu dan Inggeris. Pada tahun 1978, sebuah lagi blok tambahan mengandungi 6 bilik darjah di binadibina bagi menampung bilangan pelajar yang bertambah. Pada tahun 1087, sebuah surau di binadibina atas usahasama PIBG dan masyarakat setempat. Dua unit rumah guru juga di binadibina pada tahun 1987. Kemudiannya pada tahun 1993, satu blok 8 bilik darjah, satu blok bengkel KHB, satu blok makmal sains dan sebuah rumah hijau siap di binadibina. Pada 1.Sept. September 1996, SMKBJ telah mengadakan sambutan Jubli Perak yang dirasmikan oleh [[Dato’ Seri Najib Bin Tun Abdul Razak]] selaku Menteri Pelajaran ketika itu. Kemudian pada tahun 2001, sebuah makmal komputer pula telah di binadibina. Menjelang akhir tahun 2003, kompleks baru SMKBJ hampir siap di binadibina sepenuhnya yang mengandungi dua buah blok bangunan 4 tingkat, satu blok 2 tingkat makmal sains, satu blok 2 tingkat KHB, sebuah dewan besar, sebuah dewan serbaguna, sebuah kantin dan sebuah padang permainan.
Nama Sekolah : Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jalor
Alamat : 73200 Gemencheh Negeri Sembilan
Talefon : 06-4479305
Fax : 06-4479305<ref name=sejarah />
 
== Falsafah, moto, serta misi sekolah ==
 
===Moto===
Berilmu danDan bersusilaBersusila
 
===Falsafah===
Falsafah sekolah adalah berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan bagi melahirkan pelajar-pelajar yang cemerlang dari segosegi akhlak, akademik dadan kokurikulum agar menjadi warganegara yang berilmu dan bertanggungjawab terhadap agama, diri, keluarga, masyarakat, bangsa dan negara.
 
===Misi===
Baris 53 ⟶ 46:
 
===Visi===
SMKBJ berhasrat untuk menjadi sebuah sekolah yang terbaik di kalangan terbilang di Negeri Sembilan.
Sekolah unggul penjana generasi terbilang
 
== Kurikulum ==
Baris 86 ⟶ 79:
#Kelab Kaunseling
#Kelab Koperasi
#Kelab Komputer
 
 
Baris 96 ⟶ 90:
#Kadet Polis
#Briged Sekolah
#Kadet RemajaPolis
#Kadet Bomba dan Penyelamat
 
== Alamat==
Baris 103 ⟶ 98:
:73200, Gemencheh
:Negeri Sembilan, Malaysia
:Telefon = 6064479305
:Fax Faks = 6064479305<ref name=sejarah />