Zakir Husain (ahli politik): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Anne4321 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 37:
'''Zakir Husain''' dilahirkan pada 8 Februari 1897 – 3 Mei 1969 merupakana [[Presiden India]] ke-3 dari 13 Mei 1967 hingga ke akhir hayatnya pada 3 Mei 1969. Kerjaya awalnya ialah seorang pendidik, Zakir Husain merupakan Presiden India pertama yang dilantik dari kalangan umat Islam dan merupakan Presiden pertama yang meninggal dunia semasa masih menjawat jawatan tersebut. Tempoh pemerintahannya agak singkat dalam sejarah pemimpin di India. Sebelum menjawat ke jawatan Presiden, beliau merupakan Gabenor di Bihar dari tahun 1957 hingga 1962. Kemudian beliau dinaikkan pangkat ke jawatan Naib Presiden India untuk tempoh satu penggal dari tahun 1962 hingga 1967.
 
Zakir Husain merupakan bekas pengasas universiti [[Jamia Milia Islamia]], ketika masih berkhidmat sebagai Naib ChancellorCanselor dari tahun 1928. Dibawah pimpinan beliau, universiti tersebut menjalinkan perhubungan baik dengan Gerakan Pembebasan India ketika India di dalam proses pra kemerdekaan. Beliau dianugerahkan [[Bharat Ratna]], penganugerahan tertinggi kepada rakyat India yang banyak berjasa dikepada Indianegara tersebut pada tahintahun 1963 .
 
==Kehidupan awal==
Beliau dilahirkan di [[Hyderabad, India|Hyderabad]], [[Telangana]], India. Berasaldan berasal dari pelarian keluarga Pashtun dari Afridi. Selepas beliau dilahirkan, keluarga nykeluarganya berpindah dari Hyderabad ke Kaimganj dimana disitulah beliau dibesarkan. Beliau merupakan anak kedua dari 7 orang adaik beradik lelaki. Abang sulungnya, Yousuf Husain adalah felo pendidik yang terkenal di India. Beliau juga ayah saudara kepada Masud Husain dan Anwar Husain antara tokoh terkenal di India dan bekas Pengarah Urusan [[Pakistan State Television]]. Cucunya, Salman Khurshid kini seorng ahli kongres politik juga bekas Menteri Luar India. Ayahnya pula, Fida Husain Khan meninggal dunia ketika beliau berusia 10 tahun, manakala ibunya meninggal dunidunia pada tahun 1911 ketika beliau berusia 14 tahun.
 
Zakir Hussain memulakan persekolahan rendahnya di Hyderabad kemudian meneruskan pelajaran ke peringkat menengah di Sekolah Tinggi Islamia, Etawah, India dan menyambung pelajaran ijazah di Kolej Muhammadan Anglo-Oriental, (kini dikenali sebagai Universiti Islam Aligarh), dimana disitu beliau dipilih sebagai ketua pelajar. Beliau dianugerahkan Ijazah Kedoktoran Persuratan dalam bidang Ekonomi dari Universiti Berlin pada tahun 1926. Pada tahun 1915, ketika berusia 18 tahun, beliau mendirikan rumahtangga dengan Shah Jahan Begum dan dikurniakan dua orang anak perempuan, Sayeeda Khan dan Safia Rahman.
 
==Kerjaya==