Buruj: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
Penambahan pautan luar
Baris 3:
Dalam [[astronomi]] moden, suatu '''buruj''' atau '''konstelasi''' atau '''gugusan''' ialah kawasan yang dinyatakan di seluruh daripada [[sfera cakerawala]]. Kawasan-kawasan ini dikelaskan di dalam [[Asterisme (astronomi)|asterisme]], yang merupakan corak terbentuk oleh bintang-bintang ulung dengan kedekatan nyata ke satu sama lain di [[langit malam]] Bumi.
 
Terdapat [[senarai buruj|88 buruj piawai]] diakui oleh [[Kesatuan Astronomi Antarabangsa]] (''International Astronomical Union) (KAA /'', IAU) sejak 1922. Kebanyakannya dirujuk kepada 48 buruj dinyatakan oleh [[Ptolemy]] dalam ''[[Almagest]]'' (bertarikh abad ke-2). Selebihnya dinyatakan pada abad ke-17 dan ke-18; yang terkini ditemui di langit selatan, dinyatakan dalam ''Coelum australe stelliferum'' oleh [[Nicolas Louis de Lacaille]] (pada 1763).
 
Ada juga sebilangan [[buruj terdahulu]] yang tidak diakui oleh KAA / IAU, atau buruj yang diakui dalam tradisi rantauan astronomi atau [[astrologi]], seperti buruj-buruj [[buruj Cina|Cina]], [[Nakshatra|Hindu]] atau [[astronomi Orang Asli Australia|Orang Asli Australia]]. Lain bangsa, lainlah persepsi mereka terhadap corak buruj itu. Justeru, nama buruj juga berbeza. Dalam rajah contoh di sebelah, orang Melayu di Nusantara melihat corak empat biji bintang berbentuk segiempat dengan tiga biji bintang lagi sederet di dalamnya sebagai sebuah belantik manakala orang Yunani dan Rom Purba melihatnya sebagai susuk tubuh manusia iaitu pemburu bernama [[Orion (mitologi)|Orion]].
 
== Istilah ==
Perkataan buruj berasal daripada istilah Arab iaitu {{ArabDIN|برج}} (burj) (tunggal), {{ArabDIN|بروج}} (burūj) (jamak). Lain bangsa, lainlah persepsi mereka terhadap corak buruj itu. Justeru, nama buruj juga berbeza. Dalam contoh di atas, orang Melayu di Nusantara melihat corak empat biji bintang berbentuk segiempat dengan tiga biji bintang lagi sederet di dalamnya sebagai sebuah belantik manakala orang Yunani dan Rom Purba melihatnya sebagai susuk tubuh manusia iaitu pemburu bernama Orion.
Perkataan buruj berasal daripada istilah Arab iaitu {{ArabDIN|برج}} ''burj'' (tunggal), jamak: {{ArabDIN|بروج}} ''burūj,'' lihat [[surah Al-Buruj]]).
 
== Lihat juga ==
 
* [[Surah Al-Buruj]]
 
== LihatPautan jugaluar ==
* [http://www.iau.org/public/constellations/ IAU: The Constellations], juga termasuk peta buruj berkualiti tinggi.
* [http://celestia.sourceforge.net/ Celestia] - simulasi angkasa 3D percuma (OpenGL)
* [http://www.ianridpath.com/startales/contents.htm Star Tales] - asal-usul dan mitologi buruj dalam budaya Barat
{{Buruj}}
{{Zodiak}}