Styracosaurus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 39 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:Q14483
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 22:
 
'''''Styracosaurus''''' merupakan [[dinosaur]] herbivor [[ceratopsian]] yang hidup dalam [[Cretaceous]] zaman kawanan 75 juta tahun. Sepanjang 15 meter (sekitar 60 kaki), dinosaur ini [[Lawrence Lambe]] dan [[1913]] mempunyai tanduk yang terbesar dan menggunakannya sebagai senjata.
 
'''''Styracosaurus''''' adalah genus dinosaur ceratopsian [[maun]] dari Tempoh Zaman Batu Kapur (peringkat ''Campanian''), kira-kira 75.5 hingga 75 juta tahun yang lalu. Ia memiliki empat hingga enam tanduk panjang yang kembang dari ropol lehernya , tanduk yang lebih kecil pada setiap pipinya, dan satu tanduk tunggal yang menonjol dari hidungnya, yang mungkin telah mencapai 60 sentimeter (2 kaki) panjang dan 15 sentimeter (6 inci) lebar. Fungsi tanduk dan ropol lehernya telah dibahaskan selama bertahun-tahun.
 
''Styracosaurus'' adalah dinosaur yang agak besar, mencapai panjang 5.5 meter (18 kaki) dan seberat hampir 3 tan. Ia berdiri kira-kira 1.8 meter (6 kaki) tinggi. Styracosaurus mempunyai empat kaki pendek dan badan yang besar. Ekornya adalah agak pendek. Tengkorak mempunyai paruh dan gigi pipa ricih disusun dalam susunan pergigian yang berterusan, menunjukkan bahawa haiwan itu mencincang tumbuh-tumbuhan. Seperti ceratopsian lain, dinosaur ini mungkin haiwan berkawanan, yang bergerak dalam kumpulan besar, seperti yang dicadangkan oleh timbunan tulang.
 
Dinamakan oleh Lawrence Lambe pada tahun 1913, ''Styracosaurus'' adalah ahli Centrosaurinae. Satu spesies, ''S. albertensis'', kini diletakkan pada ''Styracosaurus''. Spesies lain yang pernah diletakkan pada genus ini telah diletakkan semula di tempat lain.
 
 
==Rujukan==
{{Reflist|30em}}
 
[[kategori:Dinosaur]]