Barli: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 58:
==Kegunaan==
[[Imej:Various grains.jpg|thumb|300px|Oat, barli, dan sebahagian barangan yang dihasilkan daripadanya.]]
Barli merupakan makanan ruji bagi manusia dan haiwan lain. Ia lebih tahan tanah dengan kandungan garam yang tinggi berbanding gandum, yang mungkin menjelaskan peningkatan penanaman barli di Mesopotamia semenjak Miliniumalaf ke -2 BCSM seterusnya. Barli masih mampu hidup dalam keadaan yang terlalu sejuk walaupun bagi sesetengah jenis bijian lain seperti [[ryerai]].
 
[[Imej:YosriAirBarli.jpg|thumb|150px|Air barli enak diminum panas atau sejuk. Air ini sebenarnya dibuat daripada sejenis bijirin yang dipanggil "air mata Nabi Ayub" ([[:en:Job's Tears|Job's Tears]]) yang berlainan spesis dengan barli asli.]]
Baris 72:
Selain daripada gandum tanaman bijiran paling berharga adalah barli, terutamanya ditanah ringan dan berbatu (''light and sharp soils'').
 
Ia adalah tanaman bijiran lemah dan mudah rosak pada semua peringkat tumbesarannya, terutamanya semasa percambahan; hujan lebat hampir pasti merosakkan tanaman ditanah terbaik; dan dalam semua proses selepasnya perhatian dan usaha lebih diperlukan bagi menjamin kejayaan berbanding bijiran lain. Proses penuaian adalah paling sukar, dan seringkali diiringi bahaya; malah melerai barli sukar dilaksanakan menggunakan mesin, kerana bulu dipuncaknya (''awn'') cenderung melekat pada biji benih dan menyukarkan tugas memisahkan biji daripada jerami. Malah, barli, lebih manja berbanding gandum, dan secara umumnya adalah tanaman berisiko tinggi. Kecuali pada tanah yang subur dan (''genial''), di mana cuaca sesuai bagi penanaman gandum, ia tidak patut ditanam.
 
==Penyediaan tanah==