Roti: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikendalikan oleh Wikidata
→‎Etimologi: Penyesuaian mengikut kandungan dalam Wikipedia bahasa Melayu
Baris 14:
|[[Fail:Various grains.jpg|thumb|250px|[[bijiran cereal]] kadang kala bersama garam, [[yis]], minyak, air, dan kadang-kala rempah menhasilkan rodi dengan pelbagai rasa dan tekstur.]]
|}
'''Roti''' merupakan satu kumpulan [[makanan ruji]] yang diperbuat daripada doh tepung dan air yang disediakan selalunya melalui pembakaran. Sepanjang zaman, roti sering kaliseringkali menjadi makanan yang popular di seluruh dunia dan juga merupakan makanan manusia yang paling lama dan penting semenjak wujudnya [[pertanian]].
 
Terdapat terlalu banyak kombinasi dan perkadaran jenis tepung serta bahan-bahan yang lain dan juga resepi tradisional dan cara penyediaan roti yang berbeza. Kesannya, seseorang akan mendapat pelbagai jenis,rupa,saiz dan tekstur roti dalam pelbagai rantau. Roti boleh diragikandi[[Yis|ragi]]<nowiki/>kan oleh banyak jenis proses, darisama bergantungada denganmelalui mikrob semulajadi (contohnya, doh masam) kepadamahupun pengudaraan tekanan tinggi tiruan semasa dan/atau pembakaran. Walaubagaimanapun, ada juga sesetengah produkjenis roti yang tidak diragikan, sama ada kerana kesukaan diri atau kerana tradisi atau sebab-sebab keagamaan. Banyak bahan-bahan yang bukan bijirin boleh ditambah, dari buah buahan dan kacang kepada lemak yang pelbagai. Roti komersial khususnya, selalu mengandungi bahan tambahan, yang sesetengahnya, tidak bernutrisi, untuk menambah rasa, tekstur, warna atau jangka hayat.
 
Bergantung kepada adat tempatan dan kemudahan, roti boleh dihidangkan melalui beberapa bentuk pada bila-bila masa untuk makan. Roti juga dimakan sebagai makanan ringan, atau sebagai bahan dalam persiapan kulinari yang lain, seperti makanan bergoreng yang disaluti serbuk roti untuk mengelakkan lekitan atau rasa hambar komponen utama agar roti, ataupun bahan isian direka untuk mengisi kaviti atau mengekalkan jus yang mungkin mengalir keluar.
Baris 23:
 
== Etimologi ==
Perkataan "roti" itu sendiri barangkali berakar daripada perkataan [[bahasa Sanskrit]] iaitu रोटी ''roṭī .''
Perkataan itu sendirinya Old English ''bread'', sudah menjadi kebiasaan dalam pelbagai bentuk untuk banyak bahasa Jerman seperti Frisian'' brea, ''bahasa Belanda'' brood'' bahasa Jerman'' Brot ''bahasa Sweeden'' bröd ''dan bahasa Norwegian dan Denmark ''brød. ''Ia pernah didakwa berasal dari kata dasar ''brew. ''Ia juga mungkin berkaitan dengan kata dasar ''break ''kerana pengunaan awalnya dihadkan kepada ''broken pieces ''atau ''bits ''of bread, bahasa Latin ''crustum ''dan sebelum abad ke-12 dimana ia terjadi- sebagai nama generik untuk roti- ''hlaf (hlaifs'' dalam bahasa Goth: bahasa Inggeris moden ''loaf)'' yang merupakan bahasa Teutonik yang paling lama.
 
== Jenis ==
 
Roti merupakan makanan popular dalam masyarakat Barat. Ia seringkali dihasilkan daripada doh tepung gandum yang digaul dengan yis, dibenarkan naik, dan akhirnya dibakar dalam [[oven]]. Disebabkan kandungan [[gluten]] yang tinggi (yang memberikan doh rasa kekenyalan dan melantun), gandum merupakan bijiran paling biasa digunakan bagi penyediaan roti, tetapi roti juga dihasilkan daripada tepung [[ryerai]], [[barli]], [[jagung]], dan [[oat]], biasanya, tetapi tidak semestinya dicampur dengan tepung gandum.
 
Terdapat juga roti yang tidak ditambah sebarang bahan penaik (seperti yis), antaranya seperti [[roti canai]], [[roti nan]], capati dan sebagainya, di mana kebanyakan daripada jenis roti tanpa penaik ini berasal dari negara-negara [[Asia]] Tengah seperti [[India]].