Hospital Sultan Abdul Halim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Khairul hazim (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Hospital Sultan Abdul Halim''' merupakan sebuah [[hospital]] [[Kerajaan Malaysia|kerajaan]] yang terletak di [[Sungai Petani]], [[Kedah]], [[Malaysia]].Hospital ini bagi menggantikan [[Hospital Besar Sungai Petani]] yang telah tidak sesuai lagi dengan perkembangan perubatan dan kesihatan moden.
 
Hospital Sultan Abdul Halim diberi nama sempena nama [[sultanSultan Kedah]] semasa iaitu [[Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah]] . Hospital ini telah dirasmikan oleh Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah pada [[22 November]] [[2007]]. Turut hadir ialah [[MenteriKementerian Kesihatan Malaysia|Menteri Kesihatan Malaysia]] Datuk Seri Dr [[Chua Soi Lek]] .
 
Pada Januari 2007 , hospital berharga RM450 juta , mula dibina pada tahun [[2002]] dan diserahkan kepada Kementerian Kesihatan pada Julai 2006.
==Kemudahan==
Hospital ini dilengkapi dengan kemudahan termoden seperti alat pengimbas [[CT Scan]], mesin ECHO dan [[Mammografi]].
AdaTerdapat sebanyak 498 buah katil dan menyediakan kepakaran dalam [[perubatan]], [[pembedahan]], [[perbidanan]] dan [[sakit puan]], [[paediatrik]], [[ortopedik]], [[anaestesiologi]], [[oftamologi]], [[patalogi]], [[radiologio]], [[psikiatari]] dan [[telinga]], [[hidung]] dan [[tekak]].
 
Pakar Bedah Mulut dan [[Maksilofaisal]] serta Pakar [[Patalogi Mulut]] juga disediakan di hospital ini bagi kemudahan penduduk di utara [[Semenanjung Malaysia]]. Sebelum ini penduduk utara Semenanjung Malaysia bertumpu di [[Hospital Alor Star]] dan [[Hospital Pulau Pinang]].
 
==Kontroversi==
Walaupun baru dibina, hospital ini mengalami pelbagai masalah pembinaan yang serius seperti kebocoran siling dan saluran sisa kumbahan tersumbat di kantin. Berlaku salah menyalah antara [[Jabatan Kerja Raya]] dengan Kementerian Kesihatan dan pihak kontraktor terbabit. <ref>http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=297821</ref>
==Rujukan==
{{reflist}}
[[Kategori:Hospital di Malaysia]][[Kategori:Kesihatan]]
 
 
 
==Alamat==