Parti Buruh Australia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yk Yk Yk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Parti Buruh Australia''' atau ''Australian Labor Party'' - ALP merupakan sebuah parti politik [[Australia]].
 
Ia ditubuhkan pada 1891 melalui kebangkitan pergerakan buruh Australia, ia merupakan parti politik kebangsaan aktif tertua yang bertanding bagi kerusi dalam Pilihan raya Kebangsaan Australia1901Australia 1901 selepas persekutuan Australia. Parti ini kini bersaing dengan (Parti Liberal Australia/Parti Nasional Australia) Gabungan bagi jawatan politik, terutama pada kerusi kebangsaan dan negeri. Parti Buruh telah membentuk parti pembangkang sejak pilihan raya Australia 1996 selepas memegang kerajaan Australia sejak 1983. Parti Buruh telah menguasai kerajaan bagi kesemua enam negeri dan kedua jajahan tanah besar sejak 6 March 2002, sebulan selepas pilihan raya legislatif Australia Selatan.
 
Sekiranya Parti Buruh mendapat 16 kerusi tambahan untuk membentuk kerajaan pada pilihan raya kebangsaan 2007 pada [[24 November]], pemimpin parlimen kebangsaan parti kini [[Kevin Rudd]] akan menjadi [[Perdana Menteri Australia]].
 
Parti Buruh Australia ialah sebuah Parti Politik Australia sangat penting dalam bidang politik Australia. Sejak dahulu kebanyakan pengundi yang penyokong Parti Buruh Australia, atau biasanya dipanggil sebagai Buruh sahaja, terdiri dari kaum buruh dan kaum miskin. Biasanya kaum kaya dan ahli perniagaan kecil dan besar lebih suka menyokong Parti Liberal.
Baris 9:
Kaitan antara Parti Buruh dengan Gerakan Kesatuan Sekerja sejak dahulu sangat rapat. Ramai ahli parlimen yang juga anggota Buruh pernah menjadi pegawai Kesatuan Sekerja sebelum memasuki Parlimen.
 
Pada masa sekarang, parti Buruh merupakan pemegang kuasa dalam semua negeri Australia. Mereka menubuhkan Parti pembangkang di Parlimen Australia dengan 28 kerusi dalam Senat dan 60 kerusi dalam Dewan Wakil, yang kurang dari Parti Gabungan Kerajaan. Tetapi pada Sabtu, 24 November 2007, Australia akan mengadakan pilihanraya dan kebanyakan pengulas dan semua tinjauan pendapat menunjukanmenunjukkan kemungkinan bahawa parti Buruh akan memenangi pilihanraya hadapan dan memegang kuasa dalam kerajaan Australia.
 
[[Kategori:Politik AsutraliaAustralia]]
 
[[da:Australian Labor Party]]