Universiti Malaya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 20:
Moto '''Universiti Malaya''' adalah "Ilmu Punca Kemajuan".
 
==100 Tahun UM==
Pada [[16 Jun]] [[2005]], '''Universiti Malaya''' <s>akan</s> (excuse me, we are in 2007 already!) mengadakan '''Majlis Pelancaran 100 Tahun Unversiti Malaya''' yang mana akan menyaksikan '''Universiti Malaya''' mengekalkan kedudukan sebagai universiti yang terulung di Malaysia dan diiktiraf di peringkat antarabangsa (how interesting, but it is no longer in World Top 200!).
 
==Kemerosotan Prestasi UM==
Tarikh [[16 Jun]] dipilih sebagai tarikh untuk melangsungkan '''Majlis Pelancaran Sambutan 100 Tahun Universiti Malaya''' kerana pada tarikh yang sama 100 tahun yang lalu, Pentadbiran Inggeris telah meluluskan rang undang-undang Sekolah Perubatan bagi Negeri-negeri Selat. Bertitik tolak dari itulah tertubuhnya King Edward Medical College di [[Singapura]] sehingga ianya digabungkan dengan Kolej Raffles seterusnya menjadi warisan kepada tertubuhnya Universiti Malaya dan Universiti Nasional Singapura.
Universiti ini berada di tempat ke-89 pada tahun 2004, dan '''jatuh secara drastik''' ke tempat '''ke-169''' pada 2005, seterusnya ke tempat '''ke-192''' pada 2006 dalam ranking universiti dunia yang dikeluarkan oleh THES. Sementara pihak universiti dan MOHE berhasrat untuk meningkatkan prestasinya yang kian menurun setiap tahun, langkah-langkah yang diambilnya nyata terbukti gagal apabila ranking tahun 2007 tersebut tidak menampakkan kewujudan nama universiti tersebut dalam senarai 200 terbaik.