Pulau, Pulau Pinang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 175.142.88.58 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 124.13.37.151
Baris 32:
| ethnic groups = [[Orang Cina Malaysia|Cina]]: (41.7%), [[Melayu]]: (41.3%), [[Orang India Malaysia|India]]: (9.8%)
}}
'''Pulau Pinang''' merupakan bandar raya kondominium yang terletak di negeri [[Pulau Pinang]], [[Malaysia]]. Terletaksekaligus didengan utaraGeorge Malaysia,Town. bandarayaBandaraya [[Pulau Pinang]] adalah bandaraya pulau yang terdekat ke tanah besar Malaysia disambung dengan [[Jambatan Pulau Pinang]], iaitu satu lagi lambang negara Malaysia selain Menara Berkembar Petronas.

[[Bandar raya]] [[Pulau Pinang]] dan [[bandar raya]] George Town juga merupakan bandaraya perniagaan Malaysia. Bandar raya ini juga dilihat seperti pulau [[Taipei]] kecil dan [[Beijing]] kecil menjadikannya bandar raya utara Malaysia.
 
Ibu negeri Pulau Pinang, [[Georgetown, Pulau Pinang|Georgetown]], terletak di timur laut pulau ini. Bandar raya barat laut ini merupakan pusat peranginan di Malaysia dengan keluasan 295 km<sup>2</sup>. Pulau ini merupakan pulau termaju dan pulau padat penduduk di Malaysia. Bentuk pulau Pulau Pinang juga semacam Singapura dan Hong Kong mini bagi ibu kota Malaysia. Majlis Bandaraya di Pulau Pinang dinamakan Majlis Bandaraya Pulau Pinang.