Suzzanna: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 27:
Suzzanna yang merupakan kacukan [[Jawa]]-[[Manado]]-[[Jerman]]-[[Belanda]] memulakan kerjaya lakonan sebagai bintang kanak-kanak yang kemudiannya menjadi salah seorang pelakon paling berjaya dalam filem seram. Beliau telah dianugerahkan The Best Child Actress Award pada Asian Film Festival 1960 dan ditakhtakan sebagai seniwati paling terkenal ketika Asia-Pacific Film Festival tahun 1972.
 
Kononnya, jolokanJolokan 'Ratu Seram Indonesia' yang sinonim dengan beliau bukan sahaja disandarkan pada watak yang sering dipegangnya dalam filem-filem seram,<ref name="JPOST">[http://www.thejakartapost.com/news/2008/10/17/horror-artist-suzanna-dies.html Horror Artist Suzanna Dies], ''The Jakarta Post'', 2008-10-17</ref> tapi lebih menjurus kepada gaya hidupnya sendiri yang diselubungi misteri. Seringkali Suzzanna akan dilihat memakan bunga-bunga [[jasmin]] ketika beraksi bertujuan bagi mengekalkan kecantikan hatta di usia tua.
 
Dia telah berkahwin sebanyak dua kali. Pertama beliau telah menikah dengan Dicky Suprapto, juga seorang pelakon. Selepas mereka bercerai, Suzzanna menikah pula dengan pelakon bernama Clift Sangra. Kiki Maria, anak perempuan dari perkahwinan pertama, adalah seorang pelakon. Pada tahun 1990, Suzzanna mula bersara dari arena perfileman dan cuma kembali berlakon lapan belas tahun kemudian dalam filem <i>Hantu Ambulance</i>. Namun, kemunculan beliau didalam filem tersebut merupakan yang terakhir buat semua;