Lenggeng: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Baris 32:
 
==Sejarah Lenggeng ==
* PadaSebuah zaman[[kapal Jepunterbang ,British]] tenteraatau [[Jepun]] telahpernah membunuhterhempas lebih 100di pendudukhutan [[Lenggeng keturunan Cina]] berhampiran dengan kilang kayu [[balak]] Lenggeng . Sehingga kini , dikatakan kapal terbang tersebut masih berada di Lenggengsana , jauh di dalam hutan di atas bukit.
* SebuahPada kapalzaman terbang[[Jepun]] British, atau[[tentera Jepun]] pernahtelah terhempasmembunuh dilebih hutan100 penduduk [[Lenggeng]] berhampiranketurunan [[Cina]] berhampiran dengan kilang kayu balak Lenggengdi Lenggeng. Sehingga kiniMereka bekerja sebagai pekerja kilang kayu balak , dikatakanpenebang kapalkayu terbangbalak tersebutdan masihanak beradaberanak yang tinggal di sanasitu. ,Dalam jauhsatu diparit dalam dekat hutanjalan , dimereka atasdibariskan oleh bukit.tentera Jepun dan ditembak mati.
* Salah seorang peniaga [[pasar malam]] yang masih hidup bernama [[Yaw Kong Sang]] (85 tahun ) yang tinggal di [[Kampung Baru Semenyih]] menceritakan peristiwa tersebut dan masih menyimpan 8 keping surat kematian saudara maranya. Beliau pernah menuntut pampasan dari kerajaan Jeun di atas kekejaman [[tentera JepunJepu]]n pada tahun 1991. Sehingga kini tuntutan tersebut belum berjaya dengan alasan kerajaan Jepun memberi '[[pampasan]]' dalam bentuk kapal kepada kerajaan [[Malaysia]]. Yaw KoingKong Sang bersedia menunjukkan lokasi kapal terbang itu terhempas.