Ho Ah Loke: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Ho Ah Loke''' merupakan antara mereka yang terawal terbabit dalam bidang perfileman Melayu di ([[Malaysia]]/[[Singapura]]). Pada tahun 1952, Ho Ah Loke membuka studio di Jalan [[Tempines]], [[Singapura]], memangil syarikatnya sebagai ''Rimau Film Productions''. Selepas meghasilkan satu filem, dia menukar namanya kepada Keris Film Productions. Ho memiliki beberapa pawagam kecil melalui pembabitannya sebagai pengedar filem. Dia berjaya menghasilkan beberapa filem, dan pada tahun 1956 bergabung dengan ''Cathay Organisation'', yang dimiliki oleh jutawan [[Loke Wan Tho]]. Syarikat tersebut dinamakan [[Cathay-Keris Film Productions]] dengan studionya di Jalan [[East Coast Road]], [[Singapura]]. Dengan rangkaian pawagam mereka diseluruh Malaysia dan Singapura, filem terbitan '''Cathay-Keris''' merupakan saingan kepada filem yang dihasilkan oleh studio '''Shaw MFP'''. Studio Shaw menghasilkan sekitar sepuluh filem setahun, sementara Cathay-Keris turut menghasilkan sejumlah yang sama.
 
Dalam tahun-tahun awal, semua filem-filem adalah dalam hitam dan putih. Studio-studio mempunyai kemudahan makmal, merakam dan menyunting mereka sendiri. rakaman bunyi langsung adalah amalan dari awal, sehingga kedatangan 60-an. Kemudian, selepas menyegerakkan atau sistem dubbing muncul dan masih digunakan sehingga hari ini.
Baris 13:
Pada tahun 1961, H. M. Shah membeli sebidang tanah perdana di pinggir Kuala Lumpur dan menjadikannya Studio Merdeka. Ia mempunyai satu permulaan yang tidak seberapa, tetapi apabila bintang utama mula mereka berhijrah dari kedua-dua studio Singapura, pertumbuhan melonjak secara mendadak. Terletak bersebelahan dengan Zoo Negara di Hulu Kelang Road, 13 kilometer dari bandar. Hari ini, ia adalah ibu pejabat Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS). Shaw Brothers dihantar beberapa pengarah filem Singapura mereka, di antara mereka L. Krishnan, P. Ramlee dan Salleh Ghani, Jamil Sulong, Omer Rojik, S. Kadarisman, Sudarmaji, Naz Achnas, M. Amin dan Datuk Jins Shamsudin, untuk membuat filem di Studio Merdeka.
 
[[Kategori:Penerbit filem Singapura]]
[[en:Cinema of Malaysia]]