Haid: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 151:
 
===Kaedah pencegah kehamilan lain===
Kebanyakan [[IUD]] tidak direka bagi memberi kesan kepada haid atau pendarahan pencapaian (''breakthrough''), tetapi ia mampu meningkatkan kekejangan atau pendarahan banyak disebabkan kedudukannya dalam uterus. IUD Mirena membebaskan sejumlah kecil dos hormon berterusan seperti progesterone, yang kadang kala mampu menghentikan haid. [[Tubal ligation|Tubal sterilization]] alone will not affect menstruation, though the [[Endometrial ablation|ablation]] option often performed at the same time will cause menstruation to cease. [[Histerektomi]] sudah pasti menghentikan haid kerana ia membabitkan penyingkiran [[uterus]] (dan kadang kala ovari, tiub fallopian, dan pangkal rahim). Kaedah sedar subur (''Fertility awareness'') tidak memberi kesan sendirian, tetapi membabitkan pemantauan teliti pelbagai bentuk, yang mana tempoh haid itu sendiri adalah penting.
 
==Haid dan bulan==
Sumber tradisi bersetuju bahawa kitaran haid berkait dengan kitaran bulan. Sumber ini kebanyakannya menunjukkan bahawa wanita haid semasa anak bulan, dan mengalami ovulasi semasa bulan mengambang. Sungguhpun bukti saintifik mengenainya adalah lemah, masaalahnya mungkin disebabkan bahawa wanita kini tinggal dipersekitaran bandar di mana bulan bukanlah sumber cahaya waktu malam yang penting. Fakta bahawa wanita yang bekerja pada shif malam, di mana mereka didedahkan kepada cahaya terang pada waktu malam, sering kali mengalami haid tidak tetap, merupakan satu contoh di mana rima cerah dan gelap memberi kesan kepada fisiologi hormon, termasuk kitaran haid.<ref>Cohen S. "Melatonin, menstruation and the moon" ''Townsend Letter for Doctors and Patients'', Feb-March, 2005.[http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0ISW/is_259-260/ai_n10299307/pg_1]</ref>
 
Perkataan haid dalam bahasa Inggeris itu sendiri berkait dengan bulan. Istilah "menstruation" dan "menses" datang dari perkataan Latin ''mensis'' (bulan), yang sebaliknya berkait dengan [[bahasa Greek]] ''mene'' (bulan) dan akar kepada perkataan Inggeris ''bulan'' &mdash; membayangkan fakta bahawa [[bulan]] turut mengambil masa sekitar 28 hari bagi mengelilingi [[Bumi]] (sebenarnya 27.32 hari). Takwim bulan synodical, tempoh antara dua bulan baru (atau bulan mengambang), adalah 29.53 hari.
 
==Rujukan==