Keretapi Tanah Melayu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Invista (bincang | sumb.)
Tambah segmen sejarah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 18:
==Sejarah==
[[Fail:Normal KTMB.jpg|thumb|right|300px|Satu kereta api KTMB bandar dalaman berhenti pada stesen kereta api di Kuala Lipis, Pahang]]
Pentadbiran British turut memberi perhatian kepada pembangunan infrastruktur, terutamanya pengangkutan. BritihBritish melihak pembangunan jalan jalan kereta api sebagai kunci kepada pembangunan ekonomi Selangor. Dengan demikian, Britoish telah memberi perhatian kepada pembinaan landasan kereta api yang menghubungkan kawasan pengeluaran bijih timah dan pelabuhan.
 
Pada 1882, kerja pembinaan landasan yang menghubungkan Port Swetthenham dan Kuala Lumpur telah dimulakan oleh Firma Hill and Rathbone. Jurutera untuk projek ini adalah Arthur Spence Moss. Pembinaan landasan ini siap dan digunakan secara rasmi pada 15 September 1886.
Baris 26:
Dengan menggunakan kereta api, perjalanan dari Kuala Lumpur ke Klang sepanjang 35 kilometer cuma mengambil masa 1 jam. Sebelumnya, perjalanan mudik menyusuri sungai klang akan mengambil masa 10 ke 15 hari menggunakan perahu dagang jika air tohor, dan sekitar 4 ke 5 hari jika air dalam.
 
Seterusnya, beberapa landasan kereta api yang pendek telah dinbina di Selangor pada awal abad ke 20. Antaranya adalah landasan kereta api yang menghubungkan Rawang-Hulu Selangor (1892), Pudu - Sungai Besi (1893), Rawang - Kuala Kubu Baru (1894), Kuala Kubu Baru - Tanjung Malim (1900), Sungai Besi - Kajang (1897) dan Kajang - [[Seremban|Sungai Ujong]] (1903)
 
==Rangkaian laluan==