Universiti Malaya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Suntingan 158.143.177.9 dikembalikan ke versi terakhir oleh Polar
Tiada ringkasan suntingan
Baris 12:
 
'''Universiti Malaya''' ialah [[universiti]] yang pertama ditubuhkan di [[Malaysia]]. Universiti ini terletak di pinggir bandaraya Kuala Lumpur. Kampus Universiti Malaya (UM) meliputi kawasan seluas 309 hektar.
==Kemerosotan Prestasi UM==
Universiti ini berada di tempat ke-89 pada tahun 2004, dan '''jatuh secara drastik''' ke tempat '''ke-169''' pada 2005, seterusnya ke tempat '''ke-192''' pada 2006 dalam ranking universiti dunia yang dikeluarkan oleh THES. Sementara pihak universiti dan MOHE berhasrat untuk meningkatkan prestasinya yang kian menurun setiap tahun, langkah-langkah yang diambilnya nyata terbukti gagal apabila ranking tahun 2007 tersebut tidak menampakkan kewujudan nama universiti tersebut dalam senarai 200 terbaik.
 
==Sejarah==
Baris 20 ⟶ 22:
Moto '''Universiti Malaya''' adalah "Ilmu Punca Kemajuan".
 
==100 Tahun UM==
Pada [[16 Jun]] [[2005]], '''Universiti Malaya''' akan mengadakan '''Majlis Pelancaran 100 Tahun Unversiti Malaya''' yang mana akan menyaksikan '''Universiti Malaya''' mengekalkan kedudukan sebagai universiti yang terulung di Malaysia dan diiktiraf di peringkat antarabangsa.
 
Tarikh [[16 Jun]] dipilih sebagai tarikh untuk melangsungkan '''Majlis Pelancaran Sambutan 100 Tahun Universiti Malaya''' kerana pada tarikh yang sama 100 tahun yang lalu, Pentadbiran Inggeris telah meluluskan rang undang-undang Sekolah Perubatan bagi Negeri-negeri Selat. Bertitik tolak dari itulah tertubuhnya King Edward Medical College di [[Singapura]] sehingga ianya digabungkan dengan Kolej Raffles seterusnya menjadi warisan kepada tertubuhnya Universiti Malaya dan Universiti Nasional Singapura.
 
==Lagu Universiti==
Universiti Malaya<br>
Kebanggaan kita semua<br>
Bertambah para ilmuan<br>
Di pelbagai lapangan<br>
 
Kami bertekad di hati<br>
Mencapai cita murni<br>
Tradisi kecemerlangan<br>
Menepati wawasan<br>
 
Di sini kami sedia berbakti<br>
Terus berinovasi<br>
Kami harapan generasi muka<br>
Teras nusa dan bangsa<br>
 
Varsiti kesayanganku<br>
Sungguh banyak jasamu<br>
Membentuk insan mulia<br>
Berilmu berbudaya
 
==Senarai fakulti, pusat dan akademi==