Lembar ais: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Ice sheet"
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Antarctica_6400px_from_Blue_Marble.jpg|thumb|Sebuah imej satelit komposit benua [[Antartika]]]]
'''Lembar ais''', dikenali juga sebagai '''glasier benua'''<ref>[http://amsglossary.allenpress.com/glossary/search?id=ice-sheet1 American Meteorological Society, Glossary of Meteorology]</ref>, adalahialah jisim ais [[glasier]] yang melitupi muka bumi sekitarnya serta melebihi {{Convert|50000|km2|sqmi|lk=off|abbr=on}},<ref>.{{Cite web|url=http://gemini.oscs.montana.edu/~geol445/hyperglac/glossary.htm|title=Glossary of Important Terms in Glacial Geology|access-date=2006-08-22}}</ref>  juga dikenali sebagai '''glasier benua'''.<ref>[http://amsglossary.allenpress.com/glossary/search?id=ice-sheet1 American Meteorological Society, Glossary of Meteorology]</ref> Jisim-jisim ini hanya dijumpai setakat ini di Antartika dan Greenland. Semasa zaman glasier akhir [[Maksimum Glasier Terakhir]], lembar ais Laurentide meliputi banyak kawasan Amerika Utara, lembar ais Weichselia meliputi [[Eropah Utara|Eropah utara Eropah]] manakala Lembar Ais Patagonia meliputi selatan benua [[Amerika Selatan]].
 
Saiz lembar ais lebih besar daripada [[pentas ais]] mahupun [[glasier]] Alp. Jisim-jisim ais yang meliputi kurang daripada 50,000&#x20;km<sup>2</sup> dikenali sebagai litupan ais. Litupan ais biasanya akan memberi makan satu siri glasier di pinggirnya.
[[Fail:Greenland-ice_sheet_hg.jpg|thumb|Pemandangan udara lembaran ais di pantai timur [[Greenland]]]]
Meskipun permukaan jisim-jisim ini sejuk, dasarnya lebih panas akibat pemanasan bumi. Di tempat-tempat ini, pencairan berlaku dan air yang terhasil ini melincirkan lembaran ais supaysupaya aiaia mengalir dengabdengan lebih cepat. Proses ini menghasilkan saluran yang mengalir cepat dalam lembaran yang dipanggil [[sungai ais]].
 
Lembaran ais kutub yang muncul pada masa kini agak muda dari segi geologi. Lembar ais Antartik asalnya dibentuk sebagai satu (atau mungkin beberapa) [[litupan ais]] kecil pada awal zaman [[Oligosen]] yang mengundur dan maju banyak kali sehingga zaman [[Pliosen]] apabila litupan ais ini merangkumi hampir semua kawasan Antartika. Lembaran ais Greenland tidak terbentuk langsung sehingga lewat zaman Pliosen, tetapi sebaliknya berkembang ''dengan cepatnya''  sewaktu [[tempoh glasier]] benua pertama. Kejadian ini secara luar biasanya membolehkan [[fosil]] [[Tumbuhan|tumbuh-tumbuhan]] yang pernah tumbuh di Greenland untuk dipelihara dengan lebih baik berbanding dengan lembar ais Antartika yang membentuk secara perlahan-lahan.
 
== Lembaran ais Antartik ==
Lembaran ais Antartika terbahagi oleh [[Pergunungan Transantartik]] kepada dua kawasan iaitu Lembaran Ais Timur Antartika (''East Antartic Ice Sheet '', EAIS) dan lebih kecil Lembaran Ais Barat Antartika (''West Antartic Ice Sheet '', WAIS). EAIS terletak pada daratan besar manakala sesetengah tempat WAIS pula terletak di dasar lebih 2,500 meter di bawah [[Aras laut|permukaan laut]]. Ia akan menjadi dasar laut seandainya lembar ais tersebut itu tidak wujud. WAIS diklasifikasikan sebagai ais dasar marin, yakni dasarnya terletak di bawah paras laut dan pinggirnya mengalir ke pentas ais yang terapung. Lembaran Ais Barat Antartika dikelilingi oleh [[Pentas Ais Ross]], [[Pentas Ais Ronne]], serta jalan keluar glasier yang mengalir ke [[Laut Amundsen]].
 
== Lembaran ais Greenland ==
[[Fail:Greenland_map.svg|thumb|Peta Greenland<ref>TheTidak mapmengikut ofskala Greenlandsama isdengan ''not''peta onAntartika; the same scale as the map of Antarctica;kawasan Greenland's area ismerupakan approximatelykira-kira 15% ofsaiz Antarctica'sAntartika.</ref>]]
Lembaran ais Greenland merangkumi 82% permukaan [[Greenland]], oleh itu pencairannya akan menyebabkan paras laut naik sebanyak 7.2 meter.<ref name="IPCC">[http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/412.htm#tab113 ''Some physical characteristics of ice on Earth'', Climate Change 2001: Working Group I: The Scientific Basis.]</ref> Anggaran perubahan dalam jisim Greenland es cadangkan ia mencair pada kadar tentang 239 padu kilometer (57.3 padu batu) setiap tahun.<ref>[http://www.realclimate.org/index.php/archives/2006/03/greenland-ice-and-other-glaciers/ Rasmus Benestad et al.: ''The Greenland Ice''.]</ref> Ukuran ini datangnya daripada satelit program Eksperimen Iklim dan Pemulihan Graviti (''Gravity Recovery and Climate Experiment'', GRACE) milik [[Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Kebangsaan|NASA]] yang dilancarkan pada tahun 2002, seperti yang dilaporkan oleh BBC pada Ogos 2006.<ref>[http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4783199.stm ''Greenland melt 'speeding up''', BBC News, 11 August 2006]</ref>
 
== Dinamik ==