Wikipedia:Manual gaya penulisan/Pautan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
YiFeiBot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q15912649
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
merge from Wikipedia:Bina web
Baris 2:
 
{{gaya}}
==Bina web==
'''Bina Web''' merujuk kepada tindakan mengaitkan rencana-rencana yang terdapat yang berkenaan di dalam Wikipedia sehingga menjadikan Wikipedia nampak seperti satu [[laman web]], ataupun satu jaringan. Tindakan yang paling mudah untuk mengaitkan rencana-rencana tersebut adalah dengan menambah kurung siku [[ ]], kepada sesuatu perkataan dalam sesuatu rencana. Dengan tindakan, perkataan berkenaan akan menjadi satu pautan yang boleh ditekan oleh tetikus untuk masuk ke rencana yang lain (lazimnya laman berjudulkan perkataan berkenaan). Contohnya:
 
<pre>
[[wikipedia]]
</pre>
 
Yang akan menghasilkan:
 
[[wikipedia]]
Maka cubalah anda tekan "wikipedia" berwarna biru itu!
 
Jika anda tidak berpuas terhadap isi suatu pautan dalam [[rencana]], gantilah pautan tersebut ke tempat lain yang lebih sesuai, atau kembangkan rencana yang menjadi tujuan pautan tersebut. Ingatlah bahawa rencana yang dipautkan tersebut tidak akan muncul secara automatik, melainkan ada seseorang mengklik pautan itu. Tapi janganlah membubuh terlalu banyak pautan sehingga rencana tersebut menjadi koleksi pautan.
 
Jika anda ingin memberikan penekanan lebih terhadap suatu pautan, ada cara lain yang lebih baik daripada menghapus pautan lain yang anda rasa kurang penting. Ingatlah bahawa suatu pautan dapat berguna sewaktu menggunakan ciri "Pautan ke halaman ini" dari halaman rencana tujuan.
 
==Pautan dalaman==