KRI Teluk Sibolga: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Kapal]] '''KRI Teluk Manado (537)''' milik Indonesia merupakan kapal perbekalan/logistik milik [[tentera laut Indonesia]]. KRI Teluk Manado memenuhi keperluan [[Indonesia]] dan berperanan mempertahankan Indonesia dari kapal-kapal musuh. KRI Teluk Manado dibina oleh ''VEB Peenewerft, Wolgast, [[Jerman]] Timur''. Ia dilancarkan pada 1977.
 
'''KRI Teluk Manado''' pada asalnya merupakan kapal pendarat serdahana jenis 108, kelas 'Frosch-I' (633) milik Jerman Timur. Ia telah diubahsuai dengan pembuangan persenjataan untuk dijadikan sebagai kapal perbekalan/logistik dan diletakkan dalam angkatan PAC pada 1995. Kapal lain dalam kelas yang sama dengan [[KRI Teluk Manado]] adalah [[KRI Teluk GelimanukGilimanuk]], [[KRI Teluk Celukan Bawang]], [[KRI Teluk Cendrawasih]], [[KRI Teluk Berau]], [[KRI Teluk Peleng]], [[KRI Teluk Sibolga]], [[KRI Teluk Hading]], [[KRI Teluk Parigi]], [[KRI Teluk Lampung]], [[KRI Teluk Jakarta]], [[KRI Teluk Sangkulirang]], [[KRI Teluk Sirebon]], dan [[KRI Teluk Sabang]].
 
Kapal KRI Teluk Manado sepanjang 90.70[[meter]]; 11.12meter * 3.4meter ( 297.6kaki panjang * 36.5kaki * 11.2kaki) mempunyai kelajuan beroperasi 18 knot. KRI Teluk Manado mempunyai seseran 1,900 tan penuh dengan 600 tan kargo.