Parlimen Australia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
[[Image:Tom roberts big picture.jpg|right|thumb|275px|Pembukaan Parlimen Australia, 9 Mei 1901, dilukis oleh Tom Roberts]]
{{wikikan}}
'''Parlimen [[Australia]]''' merupakan badan [[perundangan]] yang paling tinggi dalam [[Australia]]. Parlimen tersebutini ialahmempunyai tiga komponen, [[dwidewan|dua dewan]] dan [[Raja British|Ratu Australia]] (biasanya diwakili oleh seorang [[Gabenor-Jeneral]]). Dewan-dewan ituini kadang-kadang memanggildipanggil sebagai Dewandewan yang lebih rendah (Dewan Perwakilan) dan dewan yang lebih tinggi (Senat). Walau bagaimanapun panggilan ini tidak jelasbegitu mewakilitepat dengan sifat-sifat Dewan berduakedua-dua itudewan ini. Sebenarnya dewan yang mengenali sebagai Dewan LebihPerwakilan Rendahmerupakan ialah Dewandewan yang lebih kuatberkuasa. Dewan Lebih Rendah juga mengenali sebagai Dewan Wakil (Inggeris: House of Representatives). Dewan Lebih Tinggi juga mengenali sebagai Senat.
 
== Dewan ==
Daripada ahliAhli-ahli Dewan LebihPerwakilan Rendah,(ketika ahli-ahliini Dewanberjumlah tersebut150 orang) bertanggungjawab memilih [[Perdana Menteri Australia|Perdana Menteri]] dan semua Menterimenteri dalam kabinet. Selalunya Dewan WakilPerwakilan dianggap sebagai kedudukan kuasa [[eksekutif]] dalam Kerajaan Persekutuan Australia. Sejak dahulu [[Senat]] dianggap sebagai Dewandewan yang mengehadkan Kuasakuasa Eksekutifeksekutif dan lindungimelindungi hak kenegerian. WalaupunWalau bagaimanapun pada zaman sekarang Senat dilihat semakin kurang penting lindungimelindungi hak kenegerian dan semakinsebaliknya lebih dianggap lindungimelindungi hak orang minoriti. Sifat ini kerana Senat biasanya tertubuhterdiri daripada banyak Parti[[parti Politikpolitik]]. Parti Politikpolitik yang adatidak menyokong daripada tidakmempunyai ramai orangpenyokong juga adamempunyai wakilanwakil dalam Senat.
 
Ini beza sangat berbeza dengan Dewan WakilPerwakilan. Dewan WakilPerwakilan biasanya tertubuhterdiri daripada ahli dua Partiparti Politikpolitik sahaja. Parti Politikpolitik yang adamemiliki hampir semua kerusi dalam Dewan WakilPerwakilan ialah [[Parti Liberal Australia|Parti Liberal]] dan [[Parti Buruh Australia]]. AdaCuma berberapabeberapa orang ahli Dewan sahaja dalamyang Dewantidak Wakildari tak ikutkedua parti ini. Dua parti yang tersebut adajuga memegang kebanyakan kerusi dalam Senat juga tetapi cukup kerusi tidak dipegangcukup olehbanyak dua parti tersebut bagisehingga dewan itu boleh dianggap sebagai dewan hak minoriti.
 
[[Kategori:Politik Australia]]
[[en:Parliament of Australia]]
[[es:Parlamento de Australia]]
[[fr:Parlement australien]]
[[hr:Australski parlament]]
[[ru:Парламент Австралии]]
[[fi:Australian parlamentti]]