Kapal induk pesawat udara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CommonsDelinker (bincang | sumb.)
Fail Liaoning_aircraft_carrier_Sept_2012.jpg telah dibuang kerana ia telah dihapuskan di Commons oleh Jcb
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 3:
'''Kapal Pengangkut Pesawat''' ([[Bahasa Inggeris]]: ''aircraft carrier'') ialah kapal perang terbesar yang memainkan peranan untuk melancar dan mendaratkan jet-jet pejuang. Kapal pengangkut pesawat mampu membenarkan pasukan tentera laut untuk meletakkan kuasa udara di jarak jauh tanpa bergantung kepada pangkalan tempatan di darat bagi menyediakan landasan untuk kapal terbang berlepas/mendarat. Tentera laut moden, yang mengendalikan kapal sedemikian menganggap kapal pengangkut pesawat sebagai unit pusat angkatan, peranan yang sebelumnya dimainkan oleh [[kapal tempur]]. Pertukaran, sebahagian daripada pertumbuhan kuasa udara sebagai sebahagian kuasa penting dalam perperangan, berlaku ketika [[Perang Dunia II]]. Kapal pengangkut pesawat tanpa kapal pengiring dianggap lemah terhadap serangan [[peluru berpandu]] dan dengan itu bergerak sebagai sebahagian [[pasukan tempur kapal induk]].
 
Kapal pengangkut pesawat biasanya merupakan kapal terbesar dikendalikan oleh tentera laut; [[kapal pengangkut pesawat Kelas Nimitz]] digerakkan dengan menggunakan dua [[reaktor nuklear]] dan empat reaktor [[turbin stim]]. Ia sepanjang 333 [[meter]] (1092 kaki) dan berharga sekitar AS$ 5 bilion. Amerika Syarikat memiliki kebanyakan kapal induk dengan lebih sedozen dalam perkhidmatan, dan kapal pengangkut pesawatnya merupakan batu asas (''cornerstone'') untuk menunjukkan keupayaan [[penonjolanpeluncuran kuasa]] [[Amerika Syarikat]].
 
Sembilan negara memiliki kapal pengangkut pesawat: [[Amerika Syarikat]], [[Perancis]], [[India]], [[Rusia]], [[Sepanyol]], [[Brazil]], [[Itali]], [[Thailand]], dan [[United Kingdom]]. [[Angkatan Laut Tentera Pembebasan Rakyat China]] memiliki kapal pengangkut pesawat bekas [[Kesatuan Soviet]] [[kapal induk Soviet Varyag|''Varyag'']], tetapi kebanyakan pakar analisis percaya mereka tidak berminat mengendalikannya, tetapi menggunakan ''Varyag'' untuk mempelajari operasi kapal pengangkut pesawat bagi [[kapal pengangkut pesawat]] masa depan China.