Abu Bakr al-Baghdadi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Syaz351 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Syaz351 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 23:
Pembentukan Negara Islam di Iraq dan Levant telah diumumkan pada 8 April 2013 oleh al-Baghdadi. Ia adalah pengganti kepada Negara Islam Iraq (ISI) kumpulan militan (aka al-Qaeda di Iraq atau AQI).
 
Pada 4 Oktober 2011, [[Jabatan Negara Amerika Syarikat]] akan menghadiahkan ganjaran $ 10 juta kiranya tertangkap atau kematiannya. Hanya [[Ayman al-Zawahiri]] , ketua organisasi global [[al- Qaeda|al-Qaeda]] diberi ganjaran $ 25 juta.
 
Pada Jun 2014, Beliau dinabalkan sebagai khalifah umat Islam sedunia yang merangkumi negara Maghribi ke China dan Indonesia.
Baris 34:
==Latar Belakang==
 
Al-Baghdadi dilahirkan di [[Samarra]] , [[Iraq]] pada tahun 1971. Laporan menyatakan beliau seorang [[ulama]] yang aktif di sebuah [[masjid]] sejak serangan ke atas Iraq pada 2003.
 
==Aktiviti militan==
Selepas pencerobohan AS ke atas Iraq pada 2003, Baghdadi dilaporkan membawa beberapa kumpulan militan yang kecil. Kemudian beliau menjadi pemimin Majlis al-Syura mujahidin dan majlis kehakiman Negara Islam Iraq .
 
Al-Baghdadi pernah ditangkap pada 2005 dan ditahan di [[Kem Bucca]], Iraq dan dibebaskan pada 2009 .Beliau dilantik sebagai pemimpin ISI pada 16 Mei 2010, berikutan kematian Abu Omar al-Baghdadi , dalam satu serbuan. Kumpulan itu kemudiannya lebih popular dengan nama Negara Islam di Iraq dan Syria (ISIS), atau Negara Islam di Iraq dan Levant (ISIL) dan mengarah operasi besar-besar seperti 28 Ogos 2011 serangan ke atas Masjid Umm al-Qura di Baghdad yang membunuh ahli parlimen Sunni [[Khalid al-Fahdawi]] .
 
Berikutan serbuan komando AS pada 2 Mei 2011 di [[Abbottabad]] , [[Pakistan]] yang membunuh pemimpin tertinggi [[al-Qaeda]] , [[Osama bin Laden]] , al-Baghdadi mengeluarkan kenyataan akan membalas dendam. Pada 5 Mei 2011, beliau mengaku melakukan serangan di [[Hilla]] yang mengorbankan 24 anggota polis dan mencederakan 72 orang lain. Antara Mac dan April 2011, Negara Islam mendakwa 23 serangan lain di selatan Baghdad atas arahan al-Baghdadi.
 
Pada 15 Ogos 2011, satu gelombang serangan berani mati ISI bermula di [[Mosul]] mengakibatkan 70 kematian. Setetusnya ISI melakukan 100 serangan di seluruh Iraq sebagai membalas dendam untuk kematian bin Laden. Mereka menampilkan pelbagai kaedah serangan, termasuk serbuan, serangan berani mati, bom tepi jalan dan serangan senjata kecil di seluruh Iraq.