Perbezaan antara semakan "Lutung Kasarung"

1,255 bait ditambah ,  2 tahun lalu
 
Purbararang meminta Prabu Tapa Agung untuk memilih puteri dengan rambut yang lebih lama sebagai penggantinya. Raja bersetuju untuk berbuat demikian; Kemudian, apabila dia mengukur rambut anak perempuannya, dia mendapati bahawa Purbasari lebih lama.
 
Tanpa bimbang, Purbararang membuat permintaan baru kepada Prabu Tapa Agung: bahwa ia memilih sebagai penggantinya anak perempuan yang memiliki tunangan yang paling tampan. Ini persaingan yang dia yakin dia boleh menang, kerana dia mempunyai Indrajaya yang tampan dan Purbasari tidak mempunyai lelaki untuk menyokong dia-hanya seekor monyet hitam jelek. Bagaimanapun, Purbasari menyaksikan penampilan Lutung Kasarung, dan mengakui hati, kesetiaan, dan kesetiaannya kepadanya. Dia mengulurkan tangan kepadanya dan memilihnya sebagai tunangnya. Orang ramai mengejek keputusannya; tetapi pada masa itu, laknat itu pecah kerana akhirnya dia memperoleh cinta Purbasari yang ikhlas, dan Lutung Kasarung meneruskan bentuknya sebagai Guruminda. Oleh kerana dia lebih tampan daripada Indrajaya, Prabu Tapa Agung memilih Purbasari sebagai penggantinya. Dalam satu usaha terakhir, Purbararang meminta Indrajaya untuk melawan Guruminda dalam pertempuran seni mempertahankan diri [[pencak silat]]. Pertarungan dengan cepat dimenangkan oleh Guruminda yang berkuasa.
 
Purbasari dengan murah hati mengampuni Pubararang dan Indrajaya semua kesalahan mereka dan membiarkan mereka tetap berada di istana. Dia dan Guruminda telah berkahwin, dan hidup bahagia selama-lamanya.
 
== Adaptasi ==