Pulau Banggi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Trey314159 (bincang | sumb.)
k fix homoglyphs: convert Cyrillic characters in [Ѕ]uluk to Latin
Baris 22:
'''Pulau Banggi''' merupakan sebuah pulau yang terletak di timur laut [[Kudat]], [[Sabah]], [[Malaysia]]. Pulau ini berkeluasan kira-kira 440.7 kilometer persegi, merupakan pulau yang terbesar di Malaysia, diikuti dengan [[Pulau Langkawi]] dan [[Pulau Pinang]].
 
Pulau Banggi terletak di utara [[Sabah]] dan berdekatan dengan [[Teluk Marudu]]. Puncak tertinggi bagi pulau ini adalah sebuah bukit yang dikenali sebagai [[Bukit Sibumbung]] dengan ketinggian 529 meter. Pusat pentadbiran Pulau Banggi ialah pekan [[Karakit]] dan pekan ini menempatkan Pejabat Daerah Kecil Banggi, Rest House (Rumah Rehat), Klinik Kesihatan, Balai Polis, jabatan-jabatan kerajaan, SMK Banggi, Pangkalan Polis PGA, dan rumah-rumah para penduduk kampung. Penduduk pekan ini dianggarkan seramai 1000 orang. Penduduk utama Pulau Banggi ialah daripada suku kaum Bajau Ubian dan Dusun Bonggi. Terdapat juga kaum-kaum lain iaitu orang Kagayan, dan ЅulukSuluk.
 
Catatan awal menyebutkan bahawa sewaktu Pelayaran '''Ferdinand Magellan''' mengeliling dunia, beliau telah singgah membaiki kapalnya di kawasan Teluk Marudu. Catatan Sepanyol ini menyebutkan sebuah tempat dikenali sebagai '''CIM BOM BON''' yang merujuk kepada '''SIBUMBUNG''' atau Pulau Banggi pada hari ini. '''CIM BOm BON''' adalah sebuah pelabuhan atau kerajaan kecil ketika itu. tinggalan istana lama masih terdapat di satu kawasan di Sibumbung, Pulau Banggi.