Semangat Padi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
 
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 43:
 
 
''Ni,bapa (ibu atau emak), mari nak beritahu, dua(tiga atau esaok) hari lagi bapa nak datang ambil bawa balik ke rumah,jaganjangan terkejut tergempar apa-apa.”''
 
 
Daripada bacaan jampi diatasdi atas,jelasnya semangat padi itu dilayan dengan penuh hormat lagi sayang. Seterusnya padi ini akan dibawa balik ke rumah dengan berpayung. Apabila padi ini telah sampai ke rumah tuan punya sawah ia akan disambut oleh tuan punya sawah dengan penuh hormat.Selepas itu padi ini simpan dalam bekas yang khas .Pantang menuai selama tiga hari diadakan selepas upacara ini dan kerja menuai mula dilakukan selepas genap tiga hari ini.
 
Upacara ini dilakuakan sesuai dengan perangai semangat padi yang mudah tersinggung. Bagi menjaga semangat padi, upacara ini dilakukan dengan penuh takzim sebagaimana ia dibawa dengan berpayung dan “dijaga”dalam bekas yang dikhaskan untuknya.
Baris 65:
 
Semangat padi boleh lari ke tempat lain sekiraannya perbuatan keji dilakukan di kawasan sawah.Akibatnya padi menjadi lemah dan terdedah kepada serangan penyakit.Pantang larang ini memenuhi salah satu pola umum dalam alam pemikiran primitif iaitu kepercayaan masyarakat primitif terhadap alam semula jadi sebagai sesuatu yang bersifat peribadi dari segi alam semester itu menekankan keteraturan sosial dan turut memeliharanya. Ini bermaksud alam semula jadi boleh bereaksi ke atas perlakuan moral dalam masyarakat.Kejadian lari semangat yang disebabkan perbuatan keji di kawasan sawah merupakan satu contoh alam semula jadi mencampuri hal-ehwal moral manusia.
Bagi memulihkan semangat padi yang hilang atas sebab perbuatan keji, upacara “bersemah” perlu dilakukan.Upacara bersemah ini bermaksud untuk memanggil balik semangat padi..
 
Bagi memulihkan semangat padi yang hilang atas sebab perbuatan keji, upacara “bersemah” perlu dilakukan.Upacara bersemah ini bermaksud untuk memanggil balik semangat padi..
Pantang menggunakan sabit semasa menuai padi berasaskan kepercayaan bahawa semangat padi perlu dilayan dengan lemah-lembut.Alat penuai adalah yang paling elok kerana cara ini tidak “menyakitakan” semangat padi.
 
Pantang menggunakan sabit semasa menuai padi berasaskan kepercayaan bahawa semangat padi perlu dilayan dengan lemah-lembut.Alat penuai adalah yang paling elok kerana cara ini tidak “menyakitakan”“menyakitkan” semangat padi.
Buat bising di kawasan sawah juga pantang, terutamanya semasa upacara-upacara dijalankan.Ini adalah kerana semangat padi dipecayai takut kepada bunyi bising.
 
Buat bising di kawasan sawah juga pantang, terutamanya semasa upacara-upacara dijalankan. Ini adalah kerana semangat padi dipecayai takut kepada bunyi bising.