Vietnam Utara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CommonsDelinker (bincang | sumb.)
k Bot: Menggantikan Flag_of_North_Vietnam_1945-1955.svg dengan Flag_of_North_Vietnam_(1945-1955).svg.
Tiada ringkasan suntingan
Baris 52:
}}
[[Fail:Flag of Vietnam.svg|thumb|200px|Bendera Vietnam Utara (juga merupakan bendera Vietnam)]]
'''Republik Demokratik Vietnam''' (RDV), ([[bahasaBahasa Vietnam]]: ''Việt Nam Dân Chủ Cộng Hòa''), biasabiasanya dikenaldikenali sebagai '''Vietnam Utara''', adalah sebuah [[negara]] yang didirikandiasaskan oleh [[Ho Chi Minh]] dan diakuidiiktiraf oleh [[Republik Rakyat China]] dan [[Kesatuan Soviet]] pada [[tahun 1950]]. SetelahSelepas kekalahan [[Perancis]] dalam [[Pertempuranpertempuran Dien Bien Phu]] pada tahun [[1954]], Perancis secara rasmi mengakuimengiktiraf kedulatankedaulatan negara tersebut dan negara itu pun terpecah menjaditerbahagi dua; satunya lagi [[Vietnam Selatan]] yang lain.
 
SetelahSelepas pemecahanpenyelesaian tersebutitu, banyakramai wargapenduduk di Utara yang melarikan diri ke Selatan, kebanyakan daripada mereka adalah umatpenganut [[Katolik]] yang mendakwa bahawa pemerintahkerajaan Utara mempunyai kebijakandasar yang tidak adil terhadap pemeluk agamaorang tersebutpercaya.
 
Ibu negara Vietnam Utara berada di [[Hanoi]] dan diperintahditadbir oleh pemerintahansebuah kerajaan [[komunis]] yang mendapatkanmendapat dukungansokongan dari [[Kesatuan Soviet]] dan [[Republik Rakyat China|China]]. Kedua-dua negara ini membantu Vietnam Utara saat terjadinyasemasa [[Perang Vietnam]] melawan [[Amerika Syarikat]] dan [[Vietnam Selatan]].
 
SetelahSelepas jatuhnyakejatuhan pemerintahkerajaan Vietnam Selatan pada [[30 April]] [[1975]], kedua-dua negara ini secara rasmitersebut bersatu pada [[2 Julai]] [[1976]] menjadike dalam sebuah negara bernamayang dipanggil Republik Sosialis Vietnam atau yang biasanya dikenaldikenali sebagai [[Vietnam]].
 
[[Kategori:Bekas negara di Asia]]