Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Suntingan 158.143.8.7 dikembalikan ke versi terakhir oleh Yosri
Baris 3:
STPM disediakan oleh Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) yang juga menyediakan [[Malaysian University English Test]] (MUET), berbeza dengan [[Sijil Pelajaran Malaysia]] (SPM), [[Penilaian Menengah Rendah]] (PMR) dan [[Ujian Penilaian Sekolah Rendah]] (UPSR) yang disediakan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM). Walau bagaimanapun, kedua-dua LPM dan MPM adalah terletak di bawah [[Kementerian Pelajaran Malaysia]].
 
STPM adalah salah satu daripada dua sistem pra-universitiprauniversiti yang utama untuk kemasukan universiti awam Malaysia. Sistem yang lain pula adalah '''program matrikulasi''' yang dianjurkan oleh Kementerian Pelajaran,. yang mempunyai '''kualiti pengajaran yang lebih rendah''', '''syllabus yang jauh lebih singkat''', dan '''peperiksaan yang tiada piawai sejagat''' (maksudnya peperiksaannya bukan berpusat), walaupun pada dasarnya kedua-duanya diisytiharkan dan dianggap setaraf.
 
STPM diiktiraf oleh banyak universiti di peringkat antarabangsa, terutamanya universiti di negara-negara Komanwel dan juga Amerika syarikat dan Ireland. Kebanyakan universiti menganggap keputusan STPM sama dengan [[A-level]].''' Sebaliknya, matrikulasi hanya diiktiraf di negara Malaysia dan tidak diterima sebagai suatu kelayakan kemasukan oleh universiti-universiti lain di dunia.'''
 
==Tingkatan enam==