Azlan Abu Hassan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Groove70 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Groove70 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 33:
'''Azlan Abu Hassan''' (lahir 1970) adalah seorang penggubah/pencipta lagu dan produser album di [[Malaysia]]. Abangnya [[Adnan Abu Hassan]] dan [[Azman Abu Hassan]] juga penggubah lagu.
 
Beliau merupakan pencipta lagu [[Terlalu Istimewa]] dendangan [[Adibah NorNoor]] yang memenangi [[Anugerah Juara Lagu 2006|Juara Lagu 2006]]. Lagu pertama beliau diterbitkan pada tahun 1984 (Selagi Hayat ku ada - [[Juliza Adzlizan]] ) dan beliau telah aktif secara profesional di dalam penulisan lagu & penghasilan lagu sejak 1984. Beliau pertama kali menjadi produser lagu pada tahun 1995 ([[Nora (penyanyi)]]-'Katakanlah 'dari' Debaran '). Beliau adalah bekas pegawai bank di RHB Bank (bahagian Treasury) dan telah menjadi penerbit / penulis lagu sepenuh masa sejak meninggalkan bank pada tahun 2003. Beliau telah bekerja dengan artis-artis tempatan seperti [[Ziana Zain]], [[Siti Nurhaliza]] , Liza Aziz, [[Shahrul Anuar bin Zain|Anuar Zain]], [[Adibah Noor]], dan artis luar negara seperti [[wikipedia:Gary_Chaw|Gary Chaw]] dan Elva Hsiao. Beliau juga jurutera bunyi, pengadun dan penyusun muzik . Beliau aktif menjadi hakim profesional untuk acara-acara korporat dan pertandingan-pertandingan tempatan seperti [[Juara Lagu]], [[Anugerah Industri Muzik]] serta [[Asia Bagus]].
 
Lagu gubahan Azlan Abu Hassan sudah empat kali memenangi Lagu Terbaik di pentas [[Anugerah Industri Muzik]].<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0502&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_01.htm Malam kemuncak segala-galanya] Utusan Malaysia Online</ref>