Anagram: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Anagram''' adalah salah satu jenis permainan perkataan, iaitu huruf-huruf dalam perkataan diubah untuk membentuk perkataan lain atau sepotong ayat. Anagram sering digunaka...
 
Aurora (bincang | sumb.)
+
Baris 1:
'''Anagram''' adalah salah satu jenis [[permainan [[perkataankata]], iaitu [[huruf]]-huruf dalam perkataan diubah untuk membentuk perkataan lain atau sepotong [[ayat]]. AnagramContoh seringmudah digunakanadalah [[kod]].''selam'' [[Permainan]]menjadi yang''lemas'', menggunakan''pedas'' anagrammenjadi antara''sedap'' laindan ialah''rampok'' [[Scrabble]]menjadi dan [[Boggle]]''rompak''. DalamAnagram kedua-duasering permainandigunakan ini,sebagai pemain perlu membentuk perkataan dari huruf yang disediakan[[kod]].
 
[[Permainan]] yang menggunakan anagram antara lain ialah [[Sahibba]], [[Scrabble]] dan [[Boggle]]. Dalam ketiga-tiga permainan ini, pemain perlu membentuk perkataan dari huruf yang disediakan.
Dalam buku karangan [[Dan Brown]], ''[[Da Vinci Code]]'', anagram dipakai untuk menyampaikan pesanan kematian. Dalam siri [[Harry Potter]] pula, [[Voldemort]] menggunakan anagram daripada nama asalnya menjadi gelarannya.
 
== Contoh ketara ==
* Dalam buku karangan [[Dan Brown]], ''[[Da Vinci Code]]'', anagram dipakai untuk menyampaikan pesanan kematian.
Dalam buku karangan [[Dan Brown]], ''[[Da Vinci Code]]'', anagram dipakai untuk menyampaikan pesanan kematian.* Dalam siri [[Harry Potter]] pula, [[Voldemort]] menggunakan anagram daripada nama asalnya menjadi gelarannya.
* Dua bandar utama di [[Jepun]], [[Tokyo]] dan [[Kyoto]] merupakan anagram sesama sendiri.
 
==Pautan luar==
Baris 8 ⟶ 13:
*{{en}} [http://cfaj.freeshell.org/wordfinder/ Anagram Solver]
 
{{stub}}
[[Kategori:Perkataan]]
[[Kategori:Teka-teki]]
 
[[bn:অ্যানাগ্রাম]]