Halaju: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Bot: tukar kategori yang dilencongkan, Sains Tulen ke Sains tulen
Penambahan segmen baru mengenai "perbezaan antara kelajuan dan halaju".
Baris 1:
'''Halaju''' adalah [[Sesaransesaran]] per unit [[Masamasa]]. '''Halaju''' adalah satu kauntitikuantiti [[Vektorvektor]]. Magnitud bagi '''Halaju'''halaju ialah [[Lajulaju]].
 
==Perbezaan antara kelajuan dan halaju==
[[File:Kinematics.svg|thumb|300px|Kuantiti kinematik suatu zarah klasik:<br>
'''m''' = jisim,<br>
'''r''' = kedudukan,<br>
'''v''' = halaju,<br>
'''a''' = pecutan.]]
[[Kelajuan]] hanya menggambarkan selaju mana sesuatu objek itu bergerak, manakala halaju pula menyatakan kelajuan objek tersebut serta ke arah mana ia bergerak.<ref>{{cite book|last=Wilson|first=Edwin Bidwell|title=Vector analysis: a text-book for the use of students of mathematics and physics, founded upon the lectures of J. Willard Gibbs|year=1901|pages=125|url=http://hdl.handle.net/2027/mdp.39015000962285?urlappend=%3Bseq=149}} Tulisan ini barangkali merupakan asal-usul pemakaian istilah laju dan halaju dalam konteks fizik vektor.</ref> Seandainya sebuah kereta bergerak pada 60 kilometer sejam, kelajuannya telah dinyatakan. Walau bagaimanapun, jika kereta tersebut bergerak pada 60 km/j ke arah utara, maka ''halaju'' kereta itulah yang telah dinyatakan kini.
 
Perbezaan yang ketara ini dapat dilihat apabila kita mengira pergerakan objek dalam sesebuah bulatan. Apabila sesuatu objek ini bergerak dalam suatu laluan [[bulatan]] (pada kelajuan yang malar) dan kembali pada titik mulanya, purata halajunya dikira sebagai sifar manakala purata [[kelajuan]]<nowiki/>nya didapati dengan membahagikan [[lilitan]] bulatan dengan masa yang diambil untuk berjalan mengelilingi bulatan tersebut. Hal ini kerana purata halaju hanya mengambil kira [[sesaran]] antara titik-titik mula dan akhir manakala purata kelajuan pula hanya mengira jumlah [[jarak]] yang telah dilepasi.
 
==Unit==
Baris 5 ⟶ 15:
 
==Formula==
DiDalam dalamkonteks [[Mekanikmekanik]], halaju ialahditakrifkan sebagai [[Sesaransesaran]] bahagidibahagikan dengan [[Masamasa]]:
 
:<math> v = \frac{d}{t} \,</math>
 
Halaju juga adalah hasil [[Pembezaanpembezaan]] [[Sesaransesaran]]:
 
:<math> v = \frac {d\mathbf{x}}{dt} \,</math>
 
[[Pecutan]] adalah kadar perubahan halaju dalam [[Masamasa]] tertentu.
 
:<math> a = \frac {( v_f - v_i )} {t} \,</math>
Baris 20 ⟶ 30:
 
:<math> \mathbf{a} = \frac {d\mathbf{v}} {dt} = \frac {d^2\mathbf{x}} {d t^2} \,</math>
 
==Rujukan==
{{reflist}}
 
[[category:Sains]]