Tan Kok Wai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Paimuzi ahmad (bincang | sumb.)
k maklumat ringkas berkaitan isu dan kontroversi Tan Kok Wai
Baris 1:
== ISU DAN KONTROVERSI ==
{{Infobox_Politician
 
=== 1. TUDUHAN FITNAH TERHADAP BEKAS ADUN TERATAI ===
Tan Kok Wai diperintahkan untuk membayar RM50000 kepada Jenice Lee Yin Ha kerana memfitnah beliau mengamalkan rasuah dan menyalahguna kuasa semasa berkhidmat sebagai wakil rakyat di Dun Teratai. [http://www.thestar.com.my/news/nation/2015/09/15/court-tan-lee-defamaiton-suit-dismiss/ Lihat].
 
=== 2. MENOLAK ISLAM SEBAGAI AGAMA NEGARA ===
Beliau atara wakil rakyat DAP yang berkeras menolak sebarang usaha untuk memartabatkan Islam di Malaysia. Beliau mendakwa Malaysia adalah negara sekular dan Islam bukanlah agama bagi persekutuan. [http://www.thenutgraph.com/mp-watch-cheras/ Lihat].
 
=== 3. MENYOKONG FESTIVAL BEER DI MALAYSIA ===
Tan Kok Wai adalah antara Adun DAP yang menggalakkan Festival Beer 2017 diadakan di Kuala Lumpur walaupun pihak DBKL telah menolak festival tersebut dianjurkan. Beliau mendakwa DBKL tiada hak untuk menghalang penganjuran festival tersebut kerana ia merupakan hak rakyat Malaysia. [https://www.mynation.news/2017/09/bagaimana-malaysiakini-menghasut-bukan-islam/ Lihat].
 
=== 4. MENOLAK KERAJAAN DIPIMPIN OLEH ORANG MELAYU ===
Beliau antara individu yang bertegas bahawa kerajaan Malaysia tidak semestinya dipimpin oleh orang melayu dan kaum bukan melayu juga boleh menjadi Perdana Menteri. [https://www.malaysiakini.com/news/377420 Lihat].
 
=== 5. MAHU MENGHAPUSKAN HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU ===
Beliau menuntut agar Hak Keistimewaan Orang Melayu dihapuskan dan mahu semua rakyat Malaysia tanpa mengira taraf keturunan di berikan hak yang sama rata. Beliau juga menolak sebarang usaha untuk memperkasakan undang-undang syariah di Malaysia khususnya menolak sebarang usaha melaksanakan hukum hudud. [http://utaranews.com/2017/03/dap-berikrar-lawan-sebarang-usaha-perlaksanaan-undang-undang-islam.html/ Lihat].
 
=== 6. MENGHAPUSKAN GERAI ORANG MELAYU DI CHERAS ===
Beliau telah bertanggungjawab mengarahkan penguatkuasa DBKL supaya menghapuskan semua gerai orang melayu yang berniaga di Downtown Cheras. Tindakan beliau telah menimbulkan kemarahan dikalangan orang melayu khusunya individu yang telah mengundi pembangkang sebelum ini. [http://panggungopera.blogspot.my/2013/09/cheras-dan-kajang-padan-muka-orang.html Lihat].{{Infobox_Politician
| honorific-prefix = Yang Berhormat<br>
| name = Tan Kok Wai
Baris 34 ⟶ 52:
}}
 
= '''Tan Kok Wai''' merupakan Ahli Parlimen [[Cheras]], [[Kuala Lumpur]] dari [[DAP]]. Dalam [[Pilihan Raya Umum Malaysia 2008]] beliau mengalahkan calon dari [[Barisan Nasional]], Dr. Jeffrey Goh Sim Ik dengan majoriti sebanyak 28,300 undi. Beliau memperolehi 39,253 undi berbanding lawannya memperolehi hanya 10,953 undi. =
 
== Pautan luar ==