Babi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Chongkian (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Interscale2
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k →‎Babi dalam bangsa lain: Suntingan kecil
Baris 22:
''Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain dari Allah. Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.'' (Terjemahan Al-Quran Surah:6.Al-An'am Ayat 145)
 
Babi juga dilarang dalam agama [[Yahudi]]. DikalanganDi kalangan penganut [[Kristian]], kelompok ''Seventh-day Adventists'' turut mengelakkan babi, dan makanan lain menurut agama Yahudi. Larangan ini terdapat dalam ''Book of Leviticus, Chapter 11, Verse 7& 8'':
:"Jangan makan babi. Binatang itu haram, kerana walaupun kukunya terbelah, ia tidak memamah biak. Dagingnya tak boleh dimakan, bangkainya tak boleh disentuh."
Larangan ini juga terdapat dalam ''Book of Deuteronomy, Chapter 14, Verses 7 & 8'', ''Book of Isaiah, Chapter 65, Verses 2 to 4:'' , dan ''Book of Isaiah, Chapter 66, Verse 17''.
 
== Babi dalam bangsa lain ==
Di dalamDalam Bahasa Melayu, perkataan ''babi'' merupakan kata kesat bagi tujuan memaki hamun atau menghina orang lain. Dalam kebanyakan bangsa, haiwan babi diangggap hina dan gelaran babi adalahialah satu gelaran buruk. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, pada masa yang sama babi turut dianggap bernilai sebagai mata wang dalam sesetengah masyarakat seperti puak asli di [[Papua New Guinea]]. Babi juga terkenal dalam masyarakat cina, dimanayang mana Tahun Babi dimasukkan kedalamke dalam kalendar cina. Epik cina yang terkenal, [[Perjalanan ke Barat|''Journey toPerjalanan theke WestBarat'']] juga mengandungi watak babi yang dikenali sebagai Zhū Wùnéng.{{Fakta}}
 
Selain itu, babi juga dianggap sebagai hidangan istimewa oleh [[Orang Cina]] dan [[Orang Jerman]] yang menjadikannya sebagai hidangan istimewa. Ada pelbagai masakan ala [[Jerman]] yang mengutamakan daging babi.{{Fakta}}
 
Selain itu, babi juga dianggap sebagai hidangan istimewa oleh [[Orang Cina]] dan [[Orang Jerman]] yang menjadikannya sebagai hidangan istimewa. Ada pelbagai masakan ala [[Jerman]] yang mengutamakan daging babi.
 
== Babi dari segi sains ==