Bacharuddin Jusuf Habibie: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 42:
==Pelajaran dan kerjaya di Eropah==
Habibie pergi ke [[Delft]], [[Belanda]], untuk belajar dalam bidang penerbangan dan aeroangkasa di Technische Hogeschool Delft (Universiti Teknologi Delft), tetapi atas sebab-sebab politik (pertikaian Barat Baru Guinea antara Belanda dan Indonesia), beliau harus meneruskan pengajiannya di Technische Hochschule Aachen (RWTH Aachen University) di Aachen, Jerman.<ref>http://delta.tudelft.nl/artikel/habibie-nauwe-band-met-delft/7014</ref> Pada tahun 1960, Habibie menerima ijazah jurutera di Jerman dengan ijazah Diplom-Ingenieur. Beliau kekal di Jerman sebagai pembantu penyelidik di bawah Hans Ebner di Lehrstuhl und Institut für Leichtbau, RWTH Aachen untuk menjalankan penyelidikan untuk ijazah kedoktorannya.<ref>{{Harvnb|Habibie|2010|p=4}}</ref>
 
Pada 1962, Habibie kembali ke Indonesia selama tiga bulan selepas cuti sakit. Pada masa ini, beliau berkenalan dengan [[Hasri Ainun Habibie|Hasri Ainun]], anak perempuan R. Mohamad Besari. Habibie telah mengenali Hasri Ainun sewaktu zaman kanak-kanak, sekolah menengah pertama dan sekolah menengah atas di SMA Kristen Dago, [[Bandung]]. Kedua-dua mereka berkahwin pada 12 Mei 1962, kembali ke Jerman tidak lama kemudian. [3] Habibie dan isterinya menetap di Aachen untuk tempoh yang singkat sebelum berpindah ke Oberforstbach. Pada Mei 1963, mereka mempunyai seorang anak lelaki, Ilham Akbar Habibie.
 
Apabila gaji minimum gaji Habibie memaksanya bekerja sambilan, beliau mendapat pekerjaan dengan marque automotif Talbot, di mana beliau menjadi penasihat. Habibie bekerja pada dua projek yang menerima pembiayaan daripada Deutsche Bundesbahn.
 
Kerana bekerjasama dengan Makosh, ketua pembinaan kereta api menawarkan kedudukannya kepada Habibie setelah pencen tiga tahun kemudian, tetapi Habibie menolak.
 
==Kerjaya di Indonesia==