Kawasan kutub Bumi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 23:
Wilayah kutub selatan tidak mempunyai kediaman manusia yang kekal. Stesen McMurdo ialah stesen penyelidikan terbesar di [[Antartika]], yang dikendalikan oleh [[Amerika Syarikat]]. Stesen lain yang ketara ialah Stesen Palmer dan Stesen Kutub Selatan Scott Amundsen (Amerika Syarikat), Pangkalan Esperanza dan Pangkalan Marambio ([[Argentina]]), Pangkalan Scott ([[New Zealand]]), dan Stesen Vostok (Rusia).
 
Walaupun tidak ada budaya manusia asli, terdapat ekosistem yang kompleks, terutama di sepanjang zon pesisir Antartika. [[Julang air]] pantai menyediakan nutrien yang banyak yang memakan krill, sejenis [[krustasea]] laut, yang seterusnya dimakan makhluk hidup kompleks dari penguin hingga paus biru.
While there are no indigenous human cultures, there is a complex ecosystem, especially along Antarctica's coastal zones. Coastal [[Julang air|upwelling]] provides abundant nutrients which feeds krill, a type of marine [[Krustasea|crustacea]], which in turn feeds a complex of living creatures from penguins to blue whales.
 
== Rujukan ==