John Adams: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Baris 16:
| religion=[[Unitarian]]
| signature=John Adams signature.png
{{BM|}}<!--Tolong gantikan semua istilah Indonesia dengan istilah Melayu. Diharapkan rencana Wikipedia Melayu tidak disalin bulat-bulat daripada rencana Wikipedia Indonesia dan dibiarkan tanpa suntingan atau dengan suntingan yang tersangatlah sedikit.-->
|}}
{{BM}}<!--Tolong gantikan semua istilah Indonesia dengan istilah Melayu. Diharapkan rencana Wikipedia Melayu tidak disalin bulat-bulat daripada rencana Wikipedia Indonesia dan dibiarkan tanpa suntingan atau dengan suntingan yang tersangatlah sedikit.-->
'''John Adams''' ialah seorang ahli politik dan [[Bapa Pengasas Amerika Syarikat|Bapa Pengasas]] (''Founding Father'') [[Amerika Syarikat]]. Beliau ialah Naib Presiden Amerika Syarikat pertama (masa jawatan [[1789]]–[[1797]]) dan [[Presiden Amerika Syarikat|Presiden]] Amerika Syarikat kedua dengan masa jawatan satu penggal dari tahun [[1797]] hingga [[1801]].
<!--
He was defeated for re-election in the "Revolution of 1800" by [[Thomas Jefferson]]. Adams was a sponsor of the [[American Revolution]] in [[Massachusetts]], and a diplomat in the 1770s. He was a driving force for independence in 1776; in fact, the "Colossus of Independence," in Jefferson's understanding. As a statesman and author Adams helped define a set of [[republicanism|republican ideals]] that became the core of America's political value system: the rejection of hereditary monarchy in favor of rule by the people, hatred of corruption, and devotion to civic duty. As President he was frustrated by battles inside his own [[United States Federalist Party|Federalist]] party against a faction led by [[Alexander Hamilton]], but he broke with them to avert a major conflict with France in 1798, during the [[Quasi-War]] crisis. He became the founder of an important family of politicians, diplomats and historians, and [[Historical rankings of United States Presidents|in recent years his reputation has been rising.]] Historian Robert Rutland concluded, ''"[[James Madison|Madison]] was the great intellectual ... [[Thomas Jefferson|Jefferson]] the ... unquenchable idealist, and [[Benjamin Franklin|Franklin]] the most charming and versatile genius... but Adams is the most captivating founding father on most counts."''<ref>Ellis, p. 230.</ref>
-->
 
John Adams dilahirkan pada [[30 Oktober]] [[1735]] di [[Braintree, Massachussetts|Braintree]], [[Massachusetts]].
 
John Adams menjadi salah seorang pemimpin gerakan kemerdekaan untuk membebaskan Amerika dari [[Inggeris]].
Baris 51 ⟶ 47:
== Peristiwa pada masa presiden ==
 
* [[1797]]: Terjadinya [[XYZ Affair]] : di mana tiga suruhanjaya dikirim ke Perancis untuk berunding perdagangan dan perjanjian damai.
: Pada [[3 April]] [[1798]] Adams akhirnya membuka pada kongres perihal penolakan pihak urusan luar negeri Perancis, Talleyrand, yang hanya akan menerima komisionerpesuruhjaya yang dikirim Amerika apabila permintaan hutang dikabulkandiberi dan suappulangan dibayarkandibayar.
* [[1798]] ''Eleventh Amendment'' (AmandemenPindaan Sebelas) melarang negaranegeri-negara bagiannegeri dituntut secara individu, tanpa persetujuan negara bagiannegeri tersebut; ''Alien and Sedition Act'' (undang undangakta warga negara asing dan aktifitas [[makar]]hasutan) ; ''Naturalization Act'' ([[18 JuniJun]]); ''Alien Act'' ([[6 JuliJulai]]); ''Alien Enemies Act'' (undang-undang yang menjelaskan ancaman pihak luar); dan '''Sedition Act'' ([[14 Julai]]). AmandemenPindaan ini menegaskan kekuatan hukumundang-undang ke atas warga negara asing, dan membatasi seorang individu menuntut sebuah negara bagiannegeri. Banyak bagianbahagian daridaripada undang-undang ini bersifat pemaksaan dan pembatasan yang ketat padakepada pihak-pihak asing. Negara bagianNegeri [[Kentucky]] ([[16 November]] [[1798]]; [[22 November]] [[1799]]) dan [[Virginia]] ([[24 Disember]] [[1798]]) melayangkan protes secara resmirasmi atas berlakunya ''Alien and Sedition Act'' dengan klaimdakwaan sebagai tidak berdasar (''unconstitutional'')berperlembagaan dan meminta agar diberikan hak istimewa dalam menentukan hukumundang-undang yang mana akan diterapkan di negara bagiannegeri tersebut.
* [[1798]] ''Naval War'' (Perang Laut) antara Amerika dan Perancis dimulaibermula, walaupun tidak diumumkan secara resmirasmi, dikenal juga sebagai "''Quasi War''". Hal ini dimulaibermula ketika Perancis menahan kapal-kapal dagang Amerika.
* [[1799]] Pada [[30 Januari]] ''Logan Act'' (undang-undangAkta Logan) yang melarang surat menyurat antara musuh negara-negara asing.
:''Pemberontakan Fries's rebellion'' (pemberontakan Fries)akibat pertikaian bersenjata oleh petani-petani dari Pensilvania dipimpin oleh John Fries untuk memprotes pajakpajakan federalpersekutuan ke atas tanah dan rumah, pemberontakan ini dipadamkan oleh tentara federalpersekutuan .
* 1800 Populasi Amerika : 5,308,483 jiwaorang.
: [[10 Mei]] ''Harrison Land Act'' (undang-undangAkta pertanahanTanah Harrison) dibuat untuk membantu pembelian tanah oleh perseorangan.
: [[1 Oktober]], perjanjian rahasiarahsia ''Treaty of San Ildefonso'' (cedes)menyerahkan daerah [[Louisiana]] kepada Perancis. Perdamaian dengan Perancis di simpulkandisimpulkan dengan perjanjian ''Conventon of 1800''.
:[[1 November]] Adams pindah ke [[GedungRumah Putih]] yang masih belum selesai.
:[[17 November]] Kongres (covenes)bersidang di Washington DC untuk pertama kalinya.
 
* [[1801]]
: [[31 Januari]] [[John Marshall]] menjadi Jaksa Agung dari Makamah Agung (Supreme Court)
: DPR menunjukmemilih [[Thomas Jefferson]] untuk menjadi presiden, mengalahkan [[Aaron Burr]],pemilu electoralbadan (electoralperwakilan college)pemilih pada tahun 1800 memperlihatkan hasil yang imbang.
 
== Rujukan ==