James Monroe: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 94 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q11815
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Jm5.gif|left|thumb|James Monroe, [[1758]]-[[1831]] ]]
 
'''James Monroe''' adalahialah [[Presiden Amerika Syarikat]] yang kelima dan memegang dua kali masa jabatan kepresidenanpenggal antara tahun [[1817]] sampai [[1825]].
 
Nama Monroe menjadi terkenal dengan doktrinnya yang disebut '''Doktrin Monroe''', di mana iabeliau menyatakan bahawa benua Amerika tidak boleh lagi dijajah oleh negara - negara [[Eropah]].
 
James Monroe lahir di [[Westmoreland County, Virginia]] pada [[28 April]] [[1758]]. Ketika berusia 18 tahun, iabeliau berjuang dalam Tentara Revolusi Amerika. Setelah mengabdi selama 4 tahun iabeliau kemudian memutuskan untuk mempelajari bidang hukumundang-undang. Pada saatketika beliau ia belajar hukumundang-undang, iabeliau mengikat tali persahabatan dengan [[Thomas Jefferson]], dan atas bimbingan Thomas Jefferson-lah kemudian, James Monroe kemudiannya terjun dalam bidang politik.
 
Pengalaman pengalaman di bidang politik James Monroe termasuk; menjadi anggota parlemen negara bagian Virginia, menjadi senator, duta di bawah presiden dalam perundingan-perundingan dengan Perancis pada saat pembelian wilayah Louisiana.