Franklin Pierce: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Baris 24:
== Perjalanan Kerjaya ==
 
Franklin Pierce dilahirkan pada tanggal [[23 November]] [[1804]] di [[Hillsborough]], [[New Hampshire]]. Ayahnya, Benjamin Pierce, aialah salah seorang pejuang dalam [[Revolusi Kemerdekaan Amerika]] dan dua kali menjawat Gabenor negeri New Hampshire.
 
Franklin Pierce belajar di Bowdoin College, Maine, dan beliau lulus tahap ke lima di kelasnya. Keperibadiannya yang menarik mengesankan [[Nataniel Hawthorne]] (novelis ternama Amerika) yang kemudian menjadi sahabatnya yang berpanjangan seumur hidup. Setelah lulus, Pierce mengembara ke beberapa pejabat undang-undang untuk mencari latihan. Pada ketika itu bapanya sedang berada di puncak kerjaya politiknya di New Hampshire. Frank Pierce lalu turut mengikut dalam kempen politik bapanya dan berhasil memetik hasil kerja kerasnya.
Baris 31:
Pada [[1827]] bapanya terpilih menjadi Gabenor New Hamshire, dan dua tahun kemudian Pierce terpilih menjadi [[Politik Amerika Syarikat|ahli politik]].
 
Pada bulan [[Mac]] [[1833]], Pierce muda, pada usia 24 tahun, terpilih menjadi anggota kongres untuk negara bagiannegeri New Hampshire. Bagi orang orang kampung halamannya di Granite Hills, New Hampshire, prestasi Frank Pierce sangat mengesankanmengagumkan. Tetapi di Washington "menjadi orang yang ramah" sajasahaja tidak cukup untuk mendapatmendapatkan peningkatan dalam karirkerjaya. PerjalananLaluan karirkerjaya Pierce yang gemilang  sebenarnya anomaliadalah (aneh) untukbagi seseorang yang tidak terlaluberpelajaran berpendidikantinggi dan tidak tertarik untukberminat membaca buku dan belajar. Bahkan bilaWalaupun orang itu secara sosial aktifmampu bercakap-cakap dan minum di tempat tempat pertemuan di Washington.
 
Frank piercePierce menghabiskan sepuluh tahun di kongres; empat tahun pertama sebagai anggota DPRDewan dan enam tahun berikutnyaakan datang sebagai senator yang sangat muda. Dalam jangka waktu selama itu, Franklin Pierce tidak pernah menyampaikan satuucapan punyang mengagumkan dalam pidatomasa yang mengesankantertentu, tidak mendukung satu punmenyokong undang-undang penting, dan terkenal terutamakerana akan kemampuannyakeupayaannya memegang botol minuman.
 
Pada awal [[1840]] -an pierce menyadarimenyedari bahwabahawa petualangannyapengembaraannya di Washington tidak akan menghasilkan apapunapa-apa, lagidan pula iadia selalu berakhir minum terlalu banyak pada tiap-tiapsetiap pertemuanmesyuarat. IstrinyaIsterinya sebagai seorangorang New EnglanderEngland sejati yang memilikimempunyai sikapnyasikap kebalikanbertentangan daridengan Pierce, juga merasa sengsara dengan kehidupan di Washington.
 
Pada [[1842]], gagal menjadi senator yang sukses, Pierce dan istrinya kembali ke New Hampshire untuk mencari peruntungan yang lebih baik. Pierce lalu menghadapi kenyataan lain; kemampuannya bersosialisasi ternyata benar-benar dapat membawa keuntungan besar. Ia menjadi pengacara pengadilan yang sukses dan terkaya di New Hampshire. Kejeniusannya bukan terletak dari kemampuannya belajar tentang hukum dan membuka buku mencari referensi untuk kasusnya, tetapi karena ia menggunakan daya tariknya; mukanya yang tampan, dan pendekatan pada juri dengan tehnik menggugah perasaan mereka yang paling dalam. Tak seorang pun pengacara di New Hampshire yang bisa menandingi daya tariknya, Pierce begitu disenangi oleh juri-juri, dan para juri tidak mampu menolak pendekatannya yang begitu memikat.